Er bestaan op dit moment geen bloedanalyses die je met zekerheid kunnen zeggen of je al dan niet kanker hebt. Kankercellen kunnen inderdaad niet in het bloed gedetecteerd worden. In het bloed kan men ten hoogste aanwijzingen vinden dat er iets mis is met je lichaam dat verder moet onderzocht worden. Dat zijn meestal vrij vage aanwijzingen, die evengoed voorkomen bij andere ziekten dan kanker. Je kan anderzijds ook kanker hebben zonder duidelijke afwijkingen in je bloed.

Er bestaan tumormerkers, dat zijn stoffen die in hogere mate in je bloed aanwezig zijn bij bepaalde kankers. Het meest gekend zijn PSA voor prostaatkanker en CEA voor darmkanker. Maar ook deze zogenaamde 'tumormerkers' geven enkel een aanwijzing dat er kanker KAN zijn en geen zekerheid. Je kan een gestegen tumormarker hebben en perfect gezond zijn of een ziekte hebben die niets met kanker te maken heeft. Anderzijds kan je kanker hebben zonder dat de tumormerkers verhoogd zijn. Het heeft dus geen zin om alle tumormerkers te laten testen; het is niet alleen heel duur maar geeft je bovendien geen enkele garantie dat je kanker hebt of niet. De tumormarkers hebben voornamelijk nut bij de opvolging van gekende kankerpatiënten, om te zien of een behandeling goed werkt bijvoorbeeld.

Kortom, behalve in het geval van bloedkanker (leukemie) waarbij de bloedcellen zelf de kankercellen zijn, kan men zelden of nooit kanker vaststellen met een bloedafname alleen. Veel belangrijker is het om op andere manieren kanker vroegtijdig op te sporen: door mammografie, door uitstrijkjes, door verdachte huidvlekjes te laten controleren door een huidarts en door op tijd een dokter te raadplegen bij ernstige klachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee niet aan te tonen, er zijn wel signalen uit het bloed te halen, zoals bepaalde verhoogde bloedwaardes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tenzij het bloedkanker betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bloedonderzoek is niet altijd voldoende om kanker vast te stellen. Soms zijn onderzoeken nodig in weefselmateriaal, urine, ontlasting of lichamelijke onderzoeken.

Bloedonderzoek zegt niet alles, iemand kan geen afwijkingen in het bloed hebben en toch ernstig ziek zijn.