Kan een persoon met een stoornis in het autistisch spectrum wel of niet liegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een goede vraag. Kan je deze nog iets specifieker toelichten of een voorbeeld geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het boek "Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht" van Mark Haddon aan het lezen Daarin zegt de hoofdpersoon ik kan niet liegen.
Ik vroeg me af of dat werkelijk zo is

Het beste antwoord

Ja, heel goed, en waarom niet. Het hangt een beetje af van je definitie van liegen en of het verzwijgen van de waarheid of bewust verdraaien van feiten daar ook onder valt plus de mate van autisme, maar als je het hele spectrum erbij betrekt, dan is het antwoord gewoon ja.
Heel diepe autisten kun je nauwelijks contact me hebben en sociaal contact is al helemaal een schier onmogelijke opgave. Aangezien liegen een behoorlijk sociaal gebeuren is zou je daar bij die mensen over kunnen twijfelen / discussieren, maar voor de aandoening in zijn algemeen, is er niets dat aannemelijk maakt dat ze niet zouden liegen.

De kinderen met een dergelijke aandoenign die ik ken (PDD-nos / Asperger / en nog een paar van die aspecifieke benamingen) kunnen en doen het zeer zeker, voornamelijk om straf te ontlopen. Zoals alle kinderen, heel normaal dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het brede scala dat hier onder valt...

Ja dat kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring kan ik zeggen: Ja!
Mijn stiefzoon heeft het syndoorm van Asperger (dat is dus een stoornis in het autistisch spectrum) en hij kan inderdaad liegen. Ik geef toe: hij heeft er moeite mee, maar zolang het gaat om zaken waarbij hij het gevoel heeft er erg veel voordeel mee te krijgen kan hij gewoon glashard tegen me liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat weet ik uit ervaring. Mijn broer (syndroom van Asperger) heeft daar niet meer moeite mee dan andere, meestal eerlijke, mensen.

Waarom zou dat niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je leest vaak "een autist kan niet liegen"
in het boek" Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht" van Mark Haddon begint zelfs bijna met deze zin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan heb je het denk ik over klassiek autisme, wat een andere stoornis is dan al die andere stoornissen in het autistisch spectrum. Ik weet niet of een onvermogen om te liegen onderdeel is van de symptomen van klassiek autisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik durfde mijn vraag niet als kan een autist liegen? te stellen
want mijn vragen worden nogal eens verwijderd
Ja, maar het is wel afhankelijk van de mate waarin iemand autistisch is. Het komt namelijk in vele gradaties voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mn oudste zoon heeft autisme en kan liegen. Hij is nog maar 6 dus onschulige leugentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de hulpverlening kwam ik juist kinderen/jongeren tegen met asperger die glashard konden liegen. Juist omdat ze geen inlevingsvermogen hebben in de ander. Ze snapten niet dat dit voor een ander vervelend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar soms ook goed keep zijn en dingen stiekem kunnen, die anderen nooit te weten kunnen komen
Keep moet leep zijn
Toegevoegd op 21 februari 2019 18:14: tekst