Hoe kan je het beste accepteren dat je een ziekte hebt, waardoor je bepaalde dingen die je vroeger wel kon, en nu niet meer?

Hoe kunnen zieke of gehandicapte mensen dat accepteren maar geen medelijden met zichzelf hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Door een beperkende ziekte wordt je eigenlijk alleen maar, wat eerder op je levenspad dan je verwachtte, geconfronteerd met iets, dat ieder mens zal ondervinden: naar mate je ouder wordt, zijn er steeds meer dingen, die je niet meer kunt, die je vroeger wel kon.

Op je 50e kan je niet meer, zoals eerder, met drie treden tegelijk een trap oprennen zonder buiten adem te geraken - uitzonderingen van enorme fitheid daar gelaten.
Je ouder-wordende lichaam geeft je beperkingen, waar het vroeger grenzenloos was.

Mijn vader van 91 zegt dag in dag uit, dat hij zo graag weer wil joggen en tennissen. En lijdt daar echt onder.
Heel triest - maar zijn levenskijk is altijd een 'half leeg' glas geweest, en hij gaat altijd uit van het 'worse-case-scenario'.

Zoals iedereen al gezegd heeft : doe jezelf een groot plezier, en probeer te waarderen en heel blij te zijn, met wat je wél hebt en wél kunt. Door je daarop te concentreren, door dát belangrijk te maken, én door te bedenken, dat niemand je meer af kan nemen, wat je al allemaal gedaan hebt vroeger (al had je het misschien graag langer zo gehouden), kan je toch met dankbaarheid voor het goede in je leven elke dag genieten van wat er 'is'.

Je moet eigenlijk een soort levenskunstenaar zijn, en heel bewust genieten van ieder goed moment. Niet te veel terugverlangen naar wat weg is, en niet te veel vooruitsomberen naar wat misschien nog komt.

De bril die je opzet, is de bril waar je door kijkt.
En je kunt zelf de keuze maken, welke bril je opzet.
Alleen moet je het wél zelf doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De beste manier is, om niet te kijken wat je niet meer kan, maar om te kijken wat je nog wel kan, of nog kan leren. De positieve benaderingswijze dus.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het maar net +
In het leven kan je maar 1 kant op. Vooruit. Wat geweest is is herinnering, Je kan niet je geschiedenis beinvloeden, wel je toekomst door er (nog) uit te halen wat er in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd:altijd positief kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leven in het NU, accepteren, aanvaarden en bezig zijn met wat je wel kunt.
En dat valt niet altijd mee ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt geen andere keus dan accepteren, om het leven leefbaar te houden.
ik kan wel gaan zitten treuren om de borst die ik niet meer heb, of de hele dag bang zitten te zijn dat de kanker terugkomt, maar dat is toch geen leven?
de volgende brug neem ik wel weer als hij op mijn pad komt.
bovendien kunnen ziekte en handicaps soms ook positieve dingen brengen, in de zin van banden met vrienden en familie die worden aangehaald.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je zult moeten inzien dat je ongelukkiger word als je het niet accepteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooruit blijven kijken .. Er komen altijd weer leuke dingen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens op stap met mensen die het nog een fikkie erger hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tikkie erger bedoel ik :-)
Ik heb vorige week mijn E Bike,die ik in Juni 2009 heb gekocht en waar ik al helemaal 67 km op heb gefietst, te koop aangeboden,omdat het fietsen niet meer gaat, en het lopen van meer dan 200meter alleen nog maar met een rollator.
Natuurlijk zit er ergens binnen in je wel een deel dat medelijden met je zelf heeft en dat het eigenlijk niet accepteert,maar dat stop je dan zo ver mogelijk weg! Ik ben nog elke ochtend blij,dat ik er nog ben en b.v. weer achter mijn PC kan kruipen en deel te nemen aan GV. Het is net zo als rieneke en ALS zeggen,het gaat er niet om wat je niet meer kunt, maar wat je nog wel kunt! Keep smiling!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
potdomme moolkeesje! Hou je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe mijn best en BEDANKT!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je verhaal en voor je spirit! :)
Lees erover probeer meer over de ziekte te weten komen praat met mensen die het ook hebben leer over hoe hun het konden accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ie een proces wat je doorloopt, je komt er achter dat je niet meer terug naar het verleden kunt je niet meer de dingen kunt die je eerder wel kon doen, daardoor pas je leven aan en legt je daar bij neer.
Daardoor ga je op zoek naar vervanging en zoekt naar dingen die je wel kan op dat moment zit je al in het proces van acceptatie, het is een deel van je leven geworden, als je het niet accepteerd en je blijft hangen in woede, zelfmedelijden en vechten tegen dan is het je leven.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste gehandicapten zijn er mee geboren. Zij weten dus niet anders. Als je het zomaar in je leven krijgt word het wel zwaarder. maarja, volgensmij heb je niet zoveel keus. JE zult het moeten accepteren, hoe zwaar het ook is. En ik denk dat veel mensen dan beseffen dat ze beter gewoon nog iets moois (voor zover dat kan) van hun leven kunnen maken, want klagen en down zijn heeft ook niet echt zin.