hoe onderdruk je een onbewuste handeling?

van mijn achterste kies is een stukje afgebroken, het doet geen pijn, en ik heb volgende week een afspraak bij de tandarts.

maar het probleem is het volgende: ik voel steeds zonder dat ik erover nadenk met het puntje van mijn tong aan de kies (die dus niet meer glad is maar ook niet zo scherp dat het sneetjes kan geven), waardoor ik spierpijn in mijn tong krijg en dat is dan het signaal om ermee te stoppen. maar 5 minuten later gebeurt precies hetzelfde.

iemand tips om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel herkenbaar. Ik denk dat echt iedereen hier last van heeft.

Het komt, omdat er iets ongewoons aan de hand is in je mond. Buiten je wil om, gaat die tong steeds maar weer op zoek naar dat ongewone. Dat kan die kies zijn, maar ook een klein blaasje aan de binnenkant van je wang, of als je je tandvlees een beetje hebt beschadigd.

Er is niet zoveel aan te doen. Natuurlijk kun je hier even heel bewust mee omgaan, en je voornemen niet met je tong te gaan friemelen in je mond. Maar zodra je je concentreert op iets anders, dan gaat die tong toch weer lekker zijn eigen gang.

Je zou wat kauwgum kunnen eten, als je tenminste niet bang bent, dat je kies daardoor verder afbrokkelt. Dat leidt wat af.

Verder zou ik me geen zorgen maken, want je wordt al gewaarschuwd door die spierpijn. Je tong houdt er dus van tijd tot tijd vanzelf mee op. En verder kun je er donder op zeggen, dat het morgen minder is, en overmorgen nog minder. Want dat ongewone, de afgebrokkelde kies, wordt langzamerhand gewoon in je mond, en je tong krijgt daardoor steeds minder de neiging om dat rare plekje op te zoeken. ;-)