Hoe zou jij de wereld wat vriendelijker en kleurrijker kunnen maken ?

De wereld is jouw wereld of je omgeving noem maar op? De vraag is serieus bedoeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, door kleine dingetjes, die, hoop ik dan heel erg, een klein beetje verschil in de wereld van iemand anders kunnen zijn, een klein straaltje zonneschijn, dat even doorbreekt in de alledag.
Even een kaartje sturen, een kort belletje of mailtje of sms.je, een paar mooie schelpen, meegenomen van een strandwandeling voor iemand die de deur te weinig uitkomt, een paar lekkere dingetjes of een bont bloemetje bij de supermarkt meenemen voor iemand die 'krap'zit, even gauw iets aan de tuin doen tussen het eerste en tweede kopje koffie, of een pannetje soep koken voor iemand die het véél te druk heeft, een mooie cd kopieren, gewoon even laten weten, dat ik aan iemand gedacht heb in mijn dag.
En natuurlijk mag iedereen in mijn wereld delen - meerijden ergens heen, het feit dat ik een auto heb even uitbuiten om naar het ziekenhuis gebracht te worden voor zichzelf of om iemand op te zoeken.

Het zijn kleine dingetjes, die niemand, ook ikzelf niet, zou missen als ze er niet zouden zijn. Maar die het allemaal nét even kleurrijker maken, als ze er wél zijn.

Ik zou graag de financieële middelen willen hebben om écht een verschil te maken, maar die heb ik nou eenmaal niet. Vandaar, dat ik jou in gedachten een bosje madeliefjes in je handen duw, en je toewens, dat vandaag een GOEDE DAG voor je is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi geschreven!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar sluit ik mij volledig bij aan! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit mijn hart... +1

Andere antwoorden (9)

Ik vind veel mensen onbeleefd.
Alstublieft en dank je wel zeggen, groeten etc scheelt volgens mij al stukken.
Ik woon in een "deftige buurt"en er zijn hier mensen die bij wijze van spreken je bijna elke dag over je tenen rijden en nooit groeten.
Kan ik me behoorlijk aan ergeren, ik blijf het proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Mensen niet arrogant/saai/boos aankijken.. Gewoon met een big smile op fietsen/rijden/lopen/joggen/etc. Dit lukt niet altijd, dat snap ik ook wel, maar probeer tegenover andere mensen spontaan en behulpzaam over te komen.
- Je aan de verkeersregels houden. Dus mensen voorrang geven, als het moet, dan wordt je gewaardeerd. Je moet ook niet te hard rijden met je auto, in bijvoorbeeld een stratenbuurt waar kinderen spelen. Altijd goed uitkijken en richting aangeven, etc..
- Houd je niet alleen aan de verkeersregels, maar ook aan andere regels, zoals regels voor honden-aan-de-lijn, fietslichten aan, geen geweld. Het klinkt allemaal braaf, maar het is het beste als je vertrouwd overkomt op andere mensen, want dan voelen zij zich ook veilig en mensen gaan vast het voorbeeld volgen! Dus dat is een versterkend effect.

Kortom: Denk aan de medemens, we zijn hier samen op de wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eens wat vaker te zeggen dat ik iets waardeer wat iemand (voor mij) doet.

Door een gemeend 'Ik hou van je' te zeggen

De buiten plantjes van de buren water geven als ze op vakantie zijn, zonder dat ze het gevraagd hebben

De buren aan de overkant bellen, als ik zie dat het beddengoed buiten hangt, en het regent.

Een maaltje extra koken als je weet dat iemand een hele middag in het ziekenhuis is geweest, en geen tijd/zin meer zal hebben om te koken

een cd met mooie muziek maken voor iemand die haar
partner verloren heeft

Een langdurig ziek op het werk regelmatig verrassen met een kaart, of een kaart via de computer.

Zomaar eens een bosje bloemen kopen, voor jezelf , of
voor iemand die je kent.

Een ijsje bij de ijsboer vandaan meenemen, als het 30 graden is, als verrrassing. snel naar huis

Gewone dingen , naastenliefde en dan hopen dat wat jij doet gewaardeerd wordt, en dat men dat zelf ook eens doet, het zogenaamde sneeuwbal effect.

wie goed doet, goed ontmoet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou bijna willen dat je mijn overbuurvrouw was!
+1
Overal veel groen en bloemen.
Bij ieder huis een tegel uit de stoep en planten er in.
Laat de werkloze het onderhouden, ze zijn dan in de frisse lucht en hebben ook sociale kontacten.
Maken van vaste plaatsen/borden waar iedereen gedichten of verhaaltjes op kan plaatsen, of zo maar een leuke foto uit de buurt.
Ontwikkel /ontwerp een bordje dat je in je eigen buurt aan je deur hangt, waarop staat: om een praatje verlegen?
Als je tijd en zin hebt hang je het op en iedereen in je eigen buurt kan dan bij jou een babbeltje maken.
Geen tijd of zin dan blijft het bordje binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi Ed... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier een bord met +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een super-geweldig idee, dat bordje met "om een praatje verlegen?" - er is zoveel eenzaamheid bij mensen waar je het niet van weet, of niet van denkt, en dit is DE manier om ze bij elkaar te brengen. Ik ben aan het "broeden" hoe ik dit toe kan passen bij mij in de (vergrijzende) buurt...
Door niet mee te doen aan asociale activiteiten , bijv. belletje trekken,een auto fout parkeren.

En de medemens helpen vooral de ouderen.

Meschien door wat zuiniger te leven met groene stroom , wordt de wereld al kleurrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleurrijke bijdrage lever ik al, met mijn paars/blauwe haar :) Ik merk dagelijks dat veel mensen er vrolijk en enthousiast door worden.

De wereld vriendelijker maken ook, door behulpzaam te zijn, een luisterend oor te bieden, te laten blijken dat ik aan iemand denk, de plantjes van de buurvrouw water geven als ik toch met de mijne bezig ben, een gedichtje of kaartje aan iemand geven die ik waardeer, een oudere heer of dame helpen met het tillen van de boodschappen, voor iemand een deur openhouden, een oprechte glimlach...

Er is zo weinig nodig om een groot verschil te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Ik zou er heel veel voor over hebben, maar weet dat het vrijwel een onmogelijke zaak is. De wereld beter maken, moet je met zijn allen doen en niet met een paar mensen. Er zijn altijd wel volkeren en personen die om wie weet voor wat voor reden moeten dwarsliggen. Eendracht maakt macht. Helaas kunnen we hier naar mijn inziens geen gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als niemand het goede voorbeeld geeft ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke actie is er één en heeft zijn uitwerking.
Denk aan een volle fruitschaal waarvan jij een stuk fruit pakt. De rest komt in beweging, het herschikt zich. Dus 1 persoon heeft wel degelijk invloed.
Probeer niet alleen aan jezelf maar meer om je medemens te denken.

De wereld wordt daar zo mooi van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles helpt om de wereld vriendelijker en kleurrijker te maken, van het helpen van je buurvrouw tot het vriendelijke goedemorgen zeggen tegen de chagerijnige mevrouw(misschien heeft ze gewoon slecht geslapen vannacht) achter de kassa.
Het sturen van een kaartje, het draaien van een mooi liedje, even met de onderbuurvrouw gaan praten omdat ze zo alleen is, iemand een bosje bloemen brengen, iemand even helpen met een vervelend klusje, iemand even een lift geven...
Wat ik ook recent heb gedaan is een vriend die was opgenomen in het ziekenhuis met een hele ernstige ziekte elke dag( 5 weken lang) een kaartje gestuurd en tussendoor afentoe langs gegaan met kroketjes want die miste hij zo tussen het gestoomde ziekenhuiseten.
Een keer per 2 weken heb ik open huis en dan kook ik voor iedereen die behoefte heeft aan lekker kletsen, fijne mensen zien en even wat gezelschap hebben. Groot succes, iedereen komt, kinderen, familie, vrienden, vrienden van de kids. Elke week is de samenstelling van de groep anders en elke week is er weer veel plezier, liefde en warmte.
Kortom, grote of kleine gebaren of acties, het maakt niet uit, alles waarmee je medemens vrolijk kunt maken en kunt helpen, helpt de energie van de wereld veranderen van negatief naar positief!!
En echt alle kleine beetjes helpen, als je de steen in de rivier maar een klein beetje van plaats veranderd, gaat de rivier al anders stromen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord en helemaal waar. +1