Ik wil minder met mezelf bezig zijn, hoe kan dit het beste bereiken?

Ik ben heel erg bezig met mezelf, al weet ik niet of dit t juiste benaming is maar het is zo erg dat ik eigenlijk een beetje gek van mezelf word. op dit moment ben ik erg gefocust op mijn poriën en kleur verschillen in mijn gezicht.. ik kijk wel tig keer in de spiegel, ben dr met mn gedachten bezig, als ik in bed lig moet ik dr aandenken terwijl mensen in mn omgeving het helemaal niet zien maar ik weet dat ze er zijn dus het lukt me niet om er niet mee bezig te zijn. Door acceptatie zou het mss minder worden maar dat lukt ook niet echt.. Ik probeer me te focussen op andere dingen maar het lukt me niet. het is zelfs zo erg dat ik zo een kleurverschil of wat dan ook kan zien op iemand anders gezicht, t lijkt wel of mn ogen op zoek is naar oneffenheden :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Tja...wat te doen? Ik vind het heel goed van je dat je de focus bij jezelf herkent en dat je je verhaal kunt opschrijven en delen.

Weet wel dat als je iets niet wilt, daar juist je aandacht ligt. Om dit te verduidelijken, stel ik zeg tegen jou: denk niet aan een rose olifant. Waar denk je dan nu aan??? Precies aan een rose olifant. Zo ook met je gezicht: als jij denkt, ik wil er niet aan denken, echt niet, ik ga stoppen om aan mn gezicht te denken... Tja, waar denk je dan aan?

Ik weet niet of het 'ziekelijk' is daarom het advies om toch even naar de huisarts te gaan. Die kan het beter inschatten.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt erop dat je behoorlijk onzeker bent over je zelf. Je denkt dat anderen ook met jou bezig zijn en je continu beoordelen, maar natuurlijk is dit niet zo. Ik zou je adviseren om eens langs een psycholoog te gaan om deze gedachtes over jezelf om te buigen naar helpende en meer realistische denkbeelden. Anders kan het leiden tot een fobie, bijv. Pleinvrees of een sociale fobie.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ontwikkelt dwanggedachten bij jezelf. Is niet goed. Kan steeds erger worden. Verwijzing voor psycholoog vragen en die kan in een paar gesprekken met jou kijken waar dit de oorsprong heeft en hoe jij de baas wordt over je gedachten.