Het gevoel dat je iets MOET doen, tellen, denken, bepaalde volgordes aanhouden, controlleren, etc.
Als je niet toegeeft aan datgene wordt je onrustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen met een obsessief-compulsieve stoornis (OCS) hebben last van dwanggedachten (obsessies), dwanghandelingen (compulsies) of een combinatie van beide. Dwanggedachten zijn vervelende, steeds terugkerende gedachten die moeilijk los te laten zijn. Bij een dwanghandeling doen mensen dingen steeds op dezelfde manier (rituelen). Door het uitvoeren van dwanghandelingen proberen ze te voorkomen dat gebeurt waar ze zo bang voor zijn, omdat het anders te veel spanning oproept. Ze blijven bijvoorbeeld sloten of elektrische apparaten controleren omdat ze bang zijn dat er ingebroken wordt of het huis ontploft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk iets van dwangneuroses, dat je dingen doet niet omdat je het wil maar omdat je het niet kúnt laten.