Hoe komt het dat je bij een zere kies vaak niet weet of de boosdoener in de boven- of in de onderkaak zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Omdat bij een ontsteking er extra vocht (wondvocht of pus) in je kaak komt. Je kaak kan niet uitzetten en daardoor voel je die enorme druk. Omdat die dus op alle omliggende zenuwen druk kun je soms niet precies aangeven waar de pijn zit. . Spoelen met ijskoude drank wil dan wel helpen omdat de zenuw zich dan iets terugtrekt. Dit is slechts een tijdelijke korte oplossing maar soms net genoeg om de rit naar de tandarts vol te houd.

Soms "schiet"de ontsteking in je wang, wat een dikke wang opleverd, maar vaak ben je dan wel de druk kwijt. Ook het tikken tegen de betreffende kies levert soms een vals resultaat op, alleen een foto geeft echt duidelijkheid.

Meestal voel ik wel of het boven of onder zit, maar als ik bijvoorbeeld bijholte ontsteking heb heb ik ook kiespijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door kiespijn is het hele gebied aan die zijde geirriteerd en dat maakt het moeilijk exact te voelen welke kies het is
maar als de tandarts er even lollig tegenaan tikt of met koude lucht blaast..... oei auw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb helaas meermaals kiespijn gehad, door verschillende oorzaken - maar *altijd* wist ik in welk deel de boosdoener zat. Links of rechts, boven of onder, dat was heel makkelijk te voelen.

Of het precies een bepaalde kies was, of de kies die er een of twee posities naast zat, was niet altijd te voelen. Soms wel door er zachtjes tegenaan te tikken met de achterkant van een theelepeltje, soms ook niet.

Maar dat je zelfs niet kunt zeggen of de boosdoener boven of onder zit, dat kan ik me niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiespijn is een enorm zeurende pijn die door een groot deel van je mond trekt. Soms zelfs naar je wang, nek en oor, om hoofdpijn vooral niet te vergeten. Hierdoor is het lokaliseren van de kies waar het echt om gaat soms wat lastig te bepalen.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is de exacte kies aan te wijzen, maar of hij links of rechts en boven of onder zit moet je toch in de regel wel kunnen voelen. En zeker na wat zelfonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut zeker weten dat de boosdoener niet in de bovenkaak kan zitten is natuurlijk veel beroerder...

Maar voor zover ik me kan herinneren heb ik de boosdoeners nog altijd kunnen traceren...