Hoelang duurt het voordat je huid weer helemaal is genezen, nadat je in de zon hebt gezeten en bent verbrandt? En wanneer doet het geen pijn meer?

2 dagen geleden, was ik gezellig met een vriendin naar het strand geweest.
Toen ik thuis kwam was het gelijk al raak, ik was zwaar verbrandt.
Ik had rillingen, verhoging en zelfs over gegeven.
ook heb ik wat kleine blaren op mijn schouders.
Mijn vraag is nu dus, hoelang duurt het voordat de pijn weg is? Want ik kan niet meer slapen v.d. pijn en mijn schouders staan echt op knappen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
61.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor iedereen die verbrand is door de zon:
blijven koelen! het is tenslotte een beschadiging door verbranding

Het beste antwoord

*Lidocaïne is voor op de huid zonder recept verkrijgbaar in crème, gel, spray en zalf. Het is verkrijgbaar onder de merknaam Xylocaïne en als het merkloze Lidocaïne vaselinecrème en Lidocaïnegel *
Dit spul verdoofd je huid, ik heb het zelf ooit bij zonnebrand gebruikt. Helpt direct. Kan je op apotheek halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hey pechvogel.. dat duurt in ieder geval tot de blaren genezen zijn.. Heb je geen zalf om te verzachten? rescue creme van Dr. Bach helpt heel erg goed en geneest ook meteen.. Intussen goed koelen natuurlijk... Je gaat denk ik ook wel vervellen.. gaat jeuken! En dan niet krabben maar er vanzelf af laten gaan.. Slapen zal wel even lastig blijven.. ik leef met je mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pechvogel? Eerder behoorlijk dom.
Oh gefeliciteerd, dat kan nog wel even duren.
Ik heb twee jaar geleden op vakantie in Oeganda hetzelfde gehad. We zaten in de zon bij en in een meertje op 1800 meter hoogte.
Met een groepsreis, ik wilde een medereiziger niet vragen mij in te smeren en omgekeerd, resultaat: rest van de vakantie konden we elkaar gaan insmeren met allerlei middeltjes.

De echte pijn was met een dag of 4 a 5 wel verdwenen, toen kwam de grote vervelperiode, bij mij gepaard gaande met gigantische jeuk. Die jeuk heeft langer aangehouden dan de vervelperiode, ik heb zeker een week of 3 extreme jeuk gehad.

Verder is mijn badpak na anderhalf jaar nog steeds zichtbaar op mijn rug, allemaal van die ene dag in de zon.
Succes dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker eigenwijs geweest! Je niet ingesmeerd met minimaal factor 20. En nu moet je voor straf op de blaren zitten. De pijn trekt na een dag of 3 wel weg. Doe er een goede desinfecterende en koelende zalf op. Dan ga je vervellen, een week gezeur en jeuk, en dan ben je weer net zo blank als de dag dat je onbeschermd in de zon ging zitten.
Goede raad : smeer je in de zomer in op de onbedekte huid. Als er zon is gewoon bij voorbaat iedere dag doen als je buiten loopt.Een half uur met je gezicht in de zon, kan al verbranding veroorzaken.

Succes.

Toegevoegd na 12 minuten:
Drink wel veel water, want vochtverlies krijg je ook, en blijf je duizelig en beroerd, ga dan even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij zo verbrand bent is het misschien toch verstandig om even langs je huisarts te gaan. Van wat ik lees lijkt het ook of je een zonnensteek hebt (gehad) Wellicht heeft hij er een middel voor.
Heel veel sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal verdwijnt zonnebrand na drie tot acht dagen waarna de huid weer de normale kleur krijgt of gaat vervellen. Dit kan gepaard gaan met jeuk.

De pijn wordt erger na zes tot vierentwintig uur en neemt achtenveertig uur na blootstelling aan de zon af. Bij een ernstige verbranding kunnen er blaren op de huid ontstaan en kun je last krijgen van koorts, misselijkheid, overgeven en een algemeen gevoel van ziek zijn.

De hele ernstige vormen van zonnebrand waarbij zelfs de nachtrust wordt verstoord kan worden, verlicht door in een koel bad met 2 eetlepels zuiveringszout je hele lichaam te dompelen. Een rijpe gepureerde avocado kan ook op de verbrande lichaamsdelen worden gesmeerd ter verkoeling. Wanneer je in je gezicht bent verbrand kun je met karnemelk deppen, of aardappelen raspen en dit op de huid aanbrengen. Het zetmeel wat in de aardappelen zit zal de huid verkoelen en verzachten. Ook wanneer koude muntthee op de huid wordt aangebracht kan dit verlichting bieden.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de website van de huisartsen genootschap staat het volgende:

Verbranding door de zon is pijnlijk. Het duurt twee tot vijf dagen voor de huid zich hersteld heeft.

Wat kunt u er zelf aan doen?
- Ga meteen uit de zon als u merkt dat u verbrandt.
- Koelen met natte doeken kan de pijn verlichten.
- Blaren moet u zo mogelijk heel laten.
- Een pijnstiller, zoals paracetamol, kan de pijn verlichten.
- Blijf minstens drie dagen uit de zon om uw huid te laten herstellen.

Neem direct contact op met uw huisarts:
- als een groot gedeelte van uw huid gezwollen is door de verbranding;
- als u veel blaren krijgt;
- als de verbranding gepaard gaat met ziekteverschijnselen zoals koude rillingen, koorts, misselijkheid, braken, hoofdpijn of hartkloppingen.

F.S.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi pechvogel, dit lijkt op zonnesteek!
Smeer niet alleen alles goed in, maar probeer ook heel veel te drinken(water of course).
Je lichaam is meestal behoorlijk ontregeld door zo'n hitteslag zoals dat heet!
Probeer ook echt even uit de zon te blijven en rustig aan te doen! Beterschap!