Hebben halfedelstenen echt een geneeskrachtige werking?

Of valt dit onder het hoofdstuk -Bijgeloof-?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ga voor het antwoord bijgeloof!
Ook voor mensen die ergens heel krachtig in geloven werkt het niet. Ik geloof namelijk al jaren heel krachtig dat ik het winnende staatslot in mijn bezit heb en mijn geloof laat mij elke keer in de steek.

Wel is het zo dat mensen die erin geloven zich zekerder voelen en beter in hun vel zitten.
Mijn zusje heeft het met goud, het hoeft maar een heel dun kettinkje te zijn, maar zo gauw ze iets van goud heeft dat haar lichaam raakt voelt ze zich zekerder en zit ze beter in haar vel. Zij gelooft dan ook echt dat goud haar bewustzijn helpt (zoals sommige sites op internet zeggen). Ach, zij voelt zich er fijn bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bijgeloof. Geldt ook t.a.v. hele edelstenen.
14 jaar geleden
Voor mij bijgeloof, ik zie het niet voor me en dan houdt het op. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strict gezien: puur bijgeloof.

Breder gezien: als iemand erg gelooft in een bepaalde werking, zal die werking daadwerkelijk optreden. Dat kennen we als het placebo-effect. Ook halfedelstenen hebben zo'n placebo-effect.

Er bestaat trouwens ook het minder bekende nocebo-effect. Dat is net zoiets als het placebo-effect, maar dan de negatieve kant op. Het nocebo-effect verklaart waarom iemand daadwerkelijk ziek kan worden door een vervloeking - mits het slachtoffer *weet* dat er een vervloeking is uitgesproken, anders werkt het natuurlijk niet. Het effect kan zo sterk zijn, dat het kerngezonde slachtoffer zelfs kan overlijden!

Er zijn ook gevallen bekend van mensen die een fatale medische diagnose kregen. Iemand is bijvoorbeeld na drie maanden overleden nadat hij hoorde dat hij leed aan een ongeneeslijke, snelwoekerende vorm van kanker. Pas bij de autopsie bleek dat hij een onschuldige kankersoort had, waarmee hij nog jaren had kunnen voortleven.

Terug naar het placebo-effect. Als je dat meeneemt, kunnen halfedelstenen een geneeskrachtige werking hebben. Maar alleen voor de gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan een tuinboon dezelfde werking hebben, of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die 2e alinea is best wel... extreem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kirstenwind: ja, tuinbonen kunnen zowel een placebo- als een nocebo-effect hebben. @Maartah: ja, ik stond er ook van te kijken. Maar het ging om meerdere goedgedocumenteerde gevallen. Zie NatuurWetenschap & Techniek - http://www.natutech.nl/00/nt/nl/47_55/artikel/25536/Zieke_gedachten.html .
AWM
14 jaar geleden
En ik heb kritiek op de zin: "als iemand erg gelooft in een bepaalde werking, zal die werking daadwerkelijk optreden". Daar is onlangs nog een proces over gevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
process?? welk bedoel je. dat hele jomanda-gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, er zijn natuurlijk grenzen aan de werking. Je kunt halfedelstenen dragen zoveel je wilt, tegen een kogel zullen ze je echt niet beschermen. Hetzelfde met een kanker die wel agressief is: levensverlengend kan het geloof wel werken, reddend niet.
Voor iemand die erin gelooft: ja, en voor wie niet is het bijgeloof, het is volgens mij nooit wetenschappelijk, volgens dubbel blind onderzoek bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet waar, ook voor iemand die erin geloof werkt het niet.
De Geneeskrachtige werking komt door het placebo-effect. als je denkt dat iets werkazaam is dan werkt dat ook. kortom je moet er in geloven dat het werk.
voor de rest van ons is het gewoon bijgeloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja wie er een heeft en zich er beter door voelt zal zeggen het werkt echt
als je er een om je hals aan een kettinkje draagt tegen een bepaalde kwaal die je denkt te hebben en het is de verkeerde steen dan gebeuren er trouwens wel vreemde dingen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er vreemde dingen zouden gebeuren, zou aantonen dat die steen toch een echte werking heeft. Dat heeft nog niemand kunnen laten zien, ook niet op de "negatieve manier" die jij beschrijft. Ik vermoed dat die vreemde dingen alleen gebeuren wanneer de drager weet dat het de verkeerde steen is.