Heeft bonenkruid geneeskracht?

Wij houden veel van de smaak van bonenkruid en doen het in gehakt, tuin- en sperciebonen. Veel (alle?) kruiden hebben een geneeskundige werking. Is dat met bonenkruid ook zo? En in welke gerechten kan je het nog meer gebruiken? Twee vragen in -e-en dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Vooral maag en darmen ondervinden baat bij het gebruik van de bovengrondse delen van bonenkruid. Wie last heeft van maagpijn of chronische diarree doet er goed aan na elke maaltijd een kop bonenkruidthee te drinken. Dit aftreksel maak je door 50 gram bonenkruid gedurende 5 à 10 minuten te laten trekken op l liter kokend water.
In de keuken wordt het niet alleen gebruikt omwille van zijn doortastende smaak, bovendien kan het moeilijk verteerbare spijzen zoals bonen vlot door de maag loodsen. Weg met dat opgeblazen gevoel! Het kruid voorkomt 'winderigheid', wat trouwens handig meegenomen is bij het eten van peulvruchten. Bonenkruid werkt daarnaast ook nog slijmoplossend, algemeen stimulerend en licht ontsmettend. Wonden verzorg je door 25 à 30 gram van het kruid te koken en het met behulp van een kompres op de gekwetste huid aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn twee soorten bonenkruid: zomer- en winter. Zomerbonenkruid heeft inderdaad een krachtige geneeskrachtige werking. Het ontsmet en als je het blad wrijft over de plek waar je door een bij of wesp bent gestoken en de pijn vloeit weg.

Thee van zomerbonenkruid bevordert de spijsvertering en is goed tegen een opgeblazen gevoel. De andere bonenkruiden zijn medicinaal niet interessant.

Bonenkruid past heel goed in een vinaigrette met komkommers en wat olie/azijn. Je kunt het ook goed combineren met champignons, worteltjes og goed verwerken in een tomatensalade. Als ik zelf lamsvlees bereid, gebruik ik daarbij ook altijd bonenkruid. Die twee gaan heel goed samen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak van bonenkruid is overheersend, kruidig en peperachtig. De eenjarige soort is wat minder pikant. Bonenkruid geeft smaak aan - de naam zegt het al - bonengerechten.
Verder wordt het in de Nederlandse keuken ook wel in soepen, goulash en komkommersalade gedaan.
Men gebruikt bonenkruid om forel, salami, mierikswortelsaus smaak te geven.
Het maakt ook deel uit van de kruidenmix Provençaalse kruiden.
Bonenkruid is ook uitstekend tegen het volle maag gevoel, en je kunt er een thee van trekken, die afslankend werkt. Bonenkruid elimineerd vetten. En fijngewreven op insectensteken smeren, het werkt pijnverminderend.