Wat voor een snoep of koek mag een diabeet wel onbeperkt eten?

Ik werk met een diabeet en elke keer als er iemand met koekjes of snoepjes (of met dit weer ijsjes) langsgaat, moet hij nee zeggen. Ik wil iets vinden wat hij wel kan nemen. Iemand een idee? Ik weet namelijk helemaal niets over diabeet zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Het gaat bij en diabeet niet om de hoeveelheid suiker maar om de energie die hij niet extra mag. Het optimale voor een diabeet is regelmaat: elke ochtend om dezelfde tijd ontbijten, met dezelfde hoeveelheid calorien etc, daarna dezelfde energieverdeling gedurende de dag (qua werk en voedsel), ook in heet weekend. misschien heeft deze persoon er last van als hij ook maar iets extra's neemt, maar inderdaad, vraag het hem zelf, wat wel zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is bij een goede supermarkt en apotheek volop snoep en andere etenswaar van het merk "De Bron"verkrijgbaar.. dat geeft geen problemen voor een diabeet...
Trouwens: mijn vader is diabeet en gebruikt daarnaast ook gewoon light producten.. op zijn tijd wat zoet eten mag best maar alles met voorzichtigheid en mate..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het toverwoord is hier: suikervrij. Let er wel op dat bijvoorbeeld glucosestroop óók gewoon suiker is.

In mijn ervaring hebben natuurvoedingswinkels het grootste assortiment suikervrije lekkernijen. Let er wel op dat er expliciet op staat dat het geschikt voor diabetici: natuurvoedingswinkels hebben ook veel lekkernijen met alternatieve suikersoorten, vanwege het idee dat ongeraffineerde suikers beter zouden zijn dan geraffineerde. Maar die bruine rietsuiker is voor een diabeticus (en eigenlijk voor iedereen) even slecht als witte kristalsuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Zijn er eigenlijk ook ijsjes voor diabetici?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze volgens mij wel eens zien liggen bij Gimsel, een grote natuursupermarkt in Rotterdam.
Dat hangt erg af van 'diabeet' zijn. Het gaat voornamelijk om koolhydraten die kunnen worden omgezet in suikers en bepaalde suikers zelf. Kijk eens op de site van de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk ik ook wel belangrijk is, of het om een jong iemand gaat. Het kan zijn dat zijn ouders hem hebben gevraagd om alles te weigeren (voor de zekerheid). Een diabeet mag zeker wel snoepen, maar het liefst zonder suiker.

Het suiker (glucose) wordt in het lichaam afgebroken, maar hiervoor is insuline nodig. Bij een suikerpatient wordt die stof niet goed aangemaakt waardoor een plotselinge stijging van de suikerspiegel in het bleod niet goed kan worden opgevangen.

Als je voor glucose vrije snoepjes of koekjes gaat of zelfs ijsjes dan moet je dit wel even met de ouders overleggen. Ik had vroeger ook een diabeet op school en zij kreeg van de ouders snoep en koekjes mee die ze mocht eten als iemand iets uitdeelde. De ouders zijn wat dat betreft meestal de beste bron om te vragen wat wel en niet mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Ik zie nu pas de term "onbeperkt" in je vraag. Voor een diabeet is het sowieso heel belangrijk om vaak en weinig te eten zodat de suikerspiegel constant blijft. Onbeperkt is in dat kader niet zo'n goede term.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bron een forum met een discussie over zelf ijs maken voor een diabeticus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is, weet die diabeet zelf wel wat hij wel en niet mag en kun je het hem vragen. Als hij niet in staat is om dit zelf te vertellen, kun je ook contact opnemen met zijn diabetesverpleegkundige.
Veel hangt af van de ernst van de suikerziekte. Heeft de persoon een pomp, spuit hij insuline of slikt hij tabletjes?
Je kunt niet zomaar aannemen dat wat de ene diabeet mag dat dat ook voor de ander zo is, dus win informatie in bij de persoon in kwestie of iemand die zijn suikerziekte begeleidt.
Ook ik werk met een diabetisch meisje van drie jaar met een insulinepomp. Elke keer voor dit meisje iets eet, moet ze geprikt worden, er wordt uitgerekend hoeveel ze gegeten heeft en daarna wordt er, indien nodig, insuline bijgespoten.
Voor ik met dit meisje ging werken, ben ik goed geïnformeerd over wat wel en niet mocht en hoe ik moest handelen in geval van hypers en hypo's, bleek zien, zweten of als zij in coma raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vraag je het niet aan de persoon zelf?
Dat is heel eenvoudig. Er zijn ook mensen die niet om koek en snoep geven. Het zou dan wel sneu zijn voor al die moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens in Natuurwinkels, daar heb je te kust en te keur suikervrije producten. Ze zijn bv. gezoet met moutstroop of melasse, een vervangend natuurlijk zoetmiddel en erg lekker. Deze is ook geschikt voor diabeten. Daar heb je koekjes, ijs, en sapjes van. Jamin heeft tegenwoordig ook wel suikervrije koek en snoep, maar die vind ik niet zo smakelijk.Ik heb noodgedwongen een tijd veganistisch en suikervrij moeten eten, dus, uit eigen bron.