Is Qlaira een 1e, 2e 3e of 4e generatiepil? In hoeverre is risico op Trombose hiermee onderzocht?

Dit is een vrij nieuwe anticonceptiepil, maar nu met natuurlijk hormonen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Qlaira is een anticonceptiepil van de 'nieuwe generatie'

De bijsluiter van Qlaira (zie bron) over het risico op Trombose:

De volgende waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen zijn afkomstig uit onderzoeken met combinatiepillen die ethinylestradiol (een ander vrouwelijk hormoon) bevatten. Het is nog niet bekend of deze ook van toepassing zijn voor Qlaira:

Het gebruik van elke combinatiepil (waaronder Qlaira), geeft een vrouw een grotere kans op het krijgen van veneuze trombose (vorming van een bloedstolsel in een ader) in vergelijking met een vrouw die geen anticonceptiepil gebruikt.

Het gebruik van combinatiepillen is ook in verband gebracht met een verhoogde kans op arteriële trombose (bloedstolsel in een slagader), bijvoorbeeld in de bloedvaten van het hart (hartaanval) of de hersenen (beroerte).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Qlaira is een vierfasen combinatiepil met een combinatie van estradiolvaleraat en het progestageen dienogest.
De Qlaira is geen 1e, 2e of 3e generatiepil. Als ik de (3e bron, onderaan) info lees zou de Qlaira een 4e generatiepil kunnen zijn, maar niet alle pillen horen thuis in een generatie en meer info over de 4e generatiepil kan ik niet vinden. Je kunt het even navragen bij je dokter of apotheek.
Je mag de Qlaira niet gebruiken als je een bloedstolsel (trombose) in een bloedvat van een been, long (longembolie) of ander orgaan hebt (of dit in het verleden hebt gehad).
Over het risico van trombose heb ik een laatste bron toegevoegd.