Mag je iemand een daad, gepleegd terwijl hij of zij slaapwandelde, aanrekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je pertinent weten dat iemand slaapwandelde?Ik zag ooit een film waarin de rechter dat dilemma voorgeschoteld kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee joh, tenzij hij/zij aan het acteren is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lunababy: dat lijkt me dus ook erg lastig.

Het beste antwoord

In Amerika is hier al een aantal zaken aan gewijd geworden. Om te bepalen of een persoon echt in slaap was, wordt de hulp van een deskundige ingeroepen.

De verdediger zal al een verleden met slaapwandelen moeten hebben. De hersenactiviteit tijdens de slaap kan gemeten worden, net zo zeer als de deskundige iemand een paar nachten ter observatie kan houden.

In een aantal zaken is al vrijspraak geweest, net zo zeer als er mensen zijn veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de daad een misdaad is, dan zal psychiatrisch onderzoek daar uitsluitsel over moeten geven.
14 jaar geleden
Het is vervelend voor dat persoon maar wie moet je het anders aanrekenen. Dat persoon zal dan ontoerekeningsvatbaar worden verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaapwandelen wordt in de psychoanalyse gezien als half slapend, half bewust. Slaapwandelen is een soort van 'uitlaatklep' van menselijke driften.
Wanneer we niet slaapwandelen zijn deze 'driften' ook actief in onze reacties, hoe wij zaken beoordelen, enz.

Wanneer iemand geen zicht heeft op zijn driften en zich daardoor 'onbehoorlijk' gedraagd, een daad pleegt, wordt deze gestraft. Zo ook de slaapwandelaar, denk ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik slaap wandel en ik praat in mijn slaap. best gezellig hoor.
als ik mijn bed uitloop ga ik meestal naar beneden of naar de wc naar verluid.
en wankel ik op mijn benen. je slaapt dus je heb echt niet de kracht om iemand te vermoorden bij wijze van spreken.
het raarste wat ik slapend gedaan heb was voor de koelkast gaan zitten en eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er getuigen, die kunnen zweren, dat je aan het slaapwandelen was? Als je die niet hebt, sta je heel slecht.