Mag je een steenpuist open prikken?

Mijn buurjongen wil hem open maken. Maar dat mag toch niet. Hij zit in z'n zij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Een steenpuist moet je niet openmaken voordat hij voldoende rijp is en dan nog gaat hij meestal vanzelf wel open. Dit om te voorkomen dat er bacteriën in de bloedsomloop komen waardoor je sepsis kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het beste is om de puist te laten rijpen. Natte compressen bespoedigen dit rijpngsproces. Meestal verdwijnen ze vanzelf, maar vaak barsten ze open als ze eenmaal rijp zijn. Uitknijpen kan de infectie verergeren en de infectie kan zich hierdoor verspreiden. Als hij opengaat en het pus komt eruit, moet hij wel zorgen dat hij de plek ontsmet en afdekt met een gaasje met wat betadine of sterilon erop.
amc
13 jaar geleden
Het is zijn eigen lijf en zijn eigen puist dus wie zou het hem verbieden?
Van wie mag dat niet?
En waarom?

Wat ik hem wel zou aanraden:
Flinke dot desinfectie erbij.
Bijvoorbeeld:
Desinfectie jodium 30 ml, Betadine
Daarna de boel goed afdekken en bijven desinfecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een - ?? + van mij
Het volgende staat op de site van een apotheek:

Een steenpuist moet de kans krijgen om volledig rijp te worden. Als u door knijpen of prikken dit proces probeert te versnellen, wordt de kans op verdere besmetting groter. U kunt daarom beter niet proberen de steenpuist te openen.
• Houd het gebied rondom de steenpuist heel goed schoon met water en zeep. Doe dit totdat de puist helemaal rijp is en openbarst.
• Dek de steenpuist goed af met een gaasje om besmetting te voorkomen.
• De rijping van een steenpuist kan versneld worden door een warm kompres (bijvoorbeeld een in warm water gedrenkte schone doek of pluk verbandwatten) op het ontstoken gebied te leggen. Dit werkt bovendien pijnstillend.
• Was ook uw handen regelmatig met water en zeep.
• Draag liever geen knellende of schurende kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij heeft de dokter hem eruit gesneden, daarna ontstekingtabletten gekregen voor een week, nergens geen last meer van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eruit gesneden? Weet je zeker dat het een steenpuist was? Of bedoel je dat hij hem had opengemaakt met een sneetje om de pus eruit te krijgen?
Begin er niet in te prikken .
Maar wat hij wel kan doen is bij de drogist een tube trekzalf halen en dat erop smeren .
Trekzalf versneld de ontsteking en dan is de steenpuist eerder rijp .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steenpuist is een infectie met een extra actieve stam van de staphylococcus aureus bacterie die van nature (in een minder actieve vorm) op de huid voorkomt. De infectie veroorzaakt een ontsteking van een haarzakje met de bijbehorende talgklier. In eerste instantie is het gewoon rood en stevig aanvoelend. Later ontstaat er een abces: de binnenste delen van de puist vergaan en er ontstaat een met pus gevulde holte. De pus bestaat voor ongeveer 50% uit de bacterie die de infectie veroorzaakte. Als er pus bestaat (de puist is 'rijp') moet de puist opengemaakt worden. Maar omdat de pus erg besmettelijk is kan dat de kwaal erger maken als het niet op de juiste manier gebeurt. Na het openne van de puist kan het nodig zijn antibiotica toe te dienen. Naar de huisarts dus!