Met een griep de suna in om het uit te zweten is dat goed of niet goed voor je ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

De griep is een virusinfectie. Het virus zal door het afweersysteem bestreden moeten worden. Koorts is een symptoom van dit proces. Als de koorts daalt, doordat de infectie is overwonnen, moet het lichaam de overtollige warmte kwijt. Dit gebeurt door zweten (het gebruikelijke mechanisme om warmte kwijt te raken)
Een gebruikelijke verwarring is dus: als je gaat zweten, daalt de koorts en gaat de infectie over, dus zweten is goed om van de infectie af te komen..... Helaas is het andersom: omdat de infectie al is overwonnen, gaat het lichaam zweten. Als je de griep hebt, en je hebt nog koorts, kan je beter niet in een warme sauna gaan zitten: de koorts zal er alleen maar hoger door worden, mogelijk met ernstige gevolgen(hitteberoerte!) Nog afgezien van het feit dat je (gewoonlijk) niet alleen in de sauna zit, en met (veel) anderen in een afgesloten, kleine ruimte zitten is de beste manier om het virus te verspreiden!
Als je een goede sauna bezoekt, staat er ook aangegeven dat je gezond moet zijn, geen hartkwalen mag hebben etc... Dat is niet voor niets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je beter thuis kunt blijven en uitrusten.
Met naar de sauna gaan is er een kans dat je andere mensen aansteekt. Beterschap.
13 jaar geleden
Op zich is het uitzweten van een griep niet verkeerd, maar in de sauna zou je andere mensen kunnen aansteken. Buiten dat ben je in een sauna vatbaarder voor ziektes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://tinyurl.com/64sydwx

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je griep hebt, heb je meestal ook koorts en met koorts of antibiotica mag je niet naar de sauna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet een sauna nemen waar je niet alleen kan zijn. Je kan anders iemand aanstkeken. Je kan natuurlijk ook lekker warm/ heet gaan douchen en de deur van de badkamer dicht houden. Op die manier ontspan je lekker en kan je weer even verder. Je hebt ook dampo of druppeltjes om thuis te stomen. Kijk even bij het kruidvat of de lokale drogist. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh! Da's hardstikke goed voor je! Griep gaat gepaard met koorts. Je lichaam reageert op virussen door de temperatuur te verhogen. De hogere temperatuur doodt virussen.

Dus hulp in de vorm van sauna kan geen kwaad. Immers; je helpt je lichaam met warmer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en lekker allemaal anderen aansteken. Wie een "besmettelijke" ziekte heeft, moet zoveel mogelijk thuis blijven. Door "zogenaamde" die-hards die zich zo geweldig voelen omdat ze tóch zijn op komen dagen op het werk indien ze griep oid hebben bijvoorbeeld, wordt ik altijd ziek gemaakt. Ziek = thuisblijven! Bedankt uit naam van alle mensen die nog niet besmet zijn. In Japan en China, kunnen ze wel het fatsoen opbrengen met een mondkapje te lopen, om zo NIET anderen te besmetten met hun virusje. Zouden we hier echt wel een voorbeeld aan kunnen nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat was niet de vraag, of het goed is voor anderen. De vraagsteller vraagt of het goed is voor hem of haar...
Neen niet doen. De sauna is een preventieve maatregel tegen ziek worden.

Als je ziek bent,ga je niet naar de sauna maar blijf
je thuis in bed.
Door de intense hitte in de sauna kan je lichaamstemperatuur immers oplopen tot 39° bij
een gezonde persoon met koorts is je lichaamstemperatuur gevaarlijk hoog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, je lichaamstemperatuur is al verhoogd, in de sauna gaat die nog verder omhoog. Verder moet je daarna ijskoud afspoelen, wat als je gezond bent helemaal geen probleem is, maar een ziek lichaam kan moeite hebben met die verschil van temperatuur.

Uitzweten doe je lekker in bed met een stapel dekens en veel drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je,uitzweten deed men vroeger ook en mensen van Oost Europa hebben daar een goede remedie tegen,je handen en voeten opwarmen in een teil(ovale bak)heel warm water met een koffielepel mosterd.Daar je handen en voeten in laten en het water niet laten afkoelen maar af en toe een kopje heet water aan toe voegen,gedurend een half uur. Daarna je handen en voeten afdrogen en wollen handschoenen en wollen kousen aan en hup onder de wol. De volgende dag voel je je veel beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig
"Uitzweten" werkt niet. Griep gaat vanzelf over, je kunt het niet versnellen.
Ik denkd at de kans vooral groot is dat je je flink beroerd gaat voelen in de hitte. Als je het toch wilt proberen, zou ik eerst eens kijken wat er gebeurt als je bijvoorbeeld de douche of de badkamer vol stoom zet en je daar een tijdje blijft.