Opvliegers zijn een reactie van het lichaam op een verlaagde oestrogeenconcentratie. Er treedt een storing op in het hersengedeelte dat de lichaamstemperatuur regelt, tot het lichaam gewend is aan de lagere oestrogeenconcentratie.
Zo'n 80 procent van alle vrouwen krijgen opvliegers. Een gemiddelde opvlieger duurt 2,7 minuten. Je gezicht en bovenlichaam voelen aan alsof ze in een oven geschoven zijn. Je gezicht loopt rood aan en je begint heftig te zweten, terwijl de huidtemperatuur plotseling 3 of 4 graden stijgt. Doorgaans is die na een half uurtje weer normaal. Gelukkig voelen de meeste vrouwen de opvlieger aankomen net voor het zweet hen uitbreekt, zodat ze er zich op kunnen voorbereiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oh heerlijk, op het moment dat ik je vraag onder ogen kreeg zat ik net in een opvlieger.. Dus op de vraag waar ze vandaan komen..uit je binnenste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Een opvlieger ontstaat doordat het temperatuurcentrum (of warmtecentrum) in de hersenen ontregeld raakt door onbekende oorzaak. Het centrum heeft onder normale omstandigheden een zekere tolerantiemarge van vier tiende graad waarbinnen temperatuurschommelingen worden toegelaten. Bij vrouwen met opvliegers is die marge versmald, waardoor zij het snel te warm hebben. Het lichaam wil de warmte zo snel mogelijk kwijt en zorgt dat de bloedvaten in de huid zich verwijden en de opvlieger is een feit.'

'T is blijkbaar nog niet echt heel duidelijk allemaal, dus.
De engelse Wiki is uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuurhuishouding in de hersenen is verstoord omdat er zo goed als geen oestrogeen meer wordt afgescheiden tijdens de menopauze.
Het lichaam wil die warmte zo snel mogelijk kwijt en stuwt ze naar je bovenste lichaamshelft.Per dag kan je er een aantal krijgen, 's nachts word je vaak badend in het zweet wakker.Na enkele jaren vermindert de frequentie.