Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.

Teveel zout in levensmiddelen is een hot item, omdat bijna iedereen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout overschrijdt. In tests van b.v. de consumentenbond, wordt er altijd ingegaan op de hoeveelheid zout, zoals in het laatste nummer in de test van cup-a-soup. Ook kant-en-klare maaltijden bevatten te veel zout.

Bij tests over brood hoor je daar niets over. Dat komt waarschijnlijk omdat de hoeveelheid zout in brood wettelijk is vastgelegd.

citaat:
"Brood bevat sinds kort gemiddeld circa 0,4 gram zout (160 mg natrium) per boterham van ongeveer 35 gram. Voorheen lag dit iets hoger, namelijk op gemiddeld 0,5 gram/ snee. Volgens de Warenwet mag er per 1 juli 2009 maximaal 2,1 procent keukenzout (natriumchloride) berekend op de hoeveelheid droge stof."
(link hieronder)

Ook de TROS-Radar-test van supermarktbrood, werd er niet of nauwelijks ingegaan op de hoeveelheid zout, en dat zou er op kunnen duiden, dat alle broodfabrikanten zich aan de regels houden.

Voor meer informatie over die test, zie 2e link.
Daar kun je ook de uitzending terugzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zowel de bakker als de supermarkt heeft heeeeel veel verschillende broodsoorten

onderling zal er dus verschil in zitten en kan het zijn dat het ene brood bij de super minder zout bevat dan en bepaald soort brood van de bakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid zout in brood is wettelijk vastgelegd en is maximaal 1,8%. Dat geldt zowel voor supermarktbrood als voor brood van de warme bakker. Overigens blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat zout maar bij heel weinig mensen een ongunstige invloed op de bloeddruk te hebben. Het geldt alleen voor een klein percentage lijders aan hoge bloeddruk en dan nog kun je je afvragen of ze niet eerder te weinig vocht naar binnen werken in plaats van te veel zout. Een gezond mensenlichaam is namelijk prima in staat om een zoutoverschot uit te scheiden. Te weinig zout verstoort de vochthuishouding veel eerder waardoor cardiale problemen kunnen ontstaan.