Waarom gaan muggensteken de avond nadat je gestoken bent opnieuw jeuken?

Gisteren tijdens een feestje door regenval naar binnen gevlucht. In een serre met de openslaande deuren wagenwijd open het licht aan verder gefeest. Bleek vreselijk gestoken te zijn. Heb hier overdag geen last van gehad, maar vanaf vanavond een uur of zeven begonnen de steken weer vreselijk te jeuken.
Hoe komt dit? Overdag in de zon niet, maar juist als het 's avonds koeler wordt wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Wanneer een mug haar naaldachtige kaakdelen door de huid van een slachtoffer steekt, dan spuit ze daar speeksel in, gecombineerd met spijsverteringsenzymen en anticoagulanten (anti-stollingsstoffen),
De eerste keer dat een persoon wordt gebeten, volgt er geen reactie. Met de volgende beten wordt de persoon gesensibiliseerd voor de vreemde proteïnen en kleine jeukende rode bultjes verschijnen vervolgens na 24 uur.
Dit is de meest voorkomende reactie bij kleine kinderen.
Na nog veel meer beten ontstaat er een bleke zwelling die ontstaat minuten na de beet, weer gevolgd door de rode bult 24 uur later. Dit is de meest voorkomende reactie bij oudere kinderen en volwassenen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je opzoekman...
+1 waar heb je dat gevonden?
AWM
14 jaar geleden
Hier, en ff vertaald:
http://www.drgreene.com/21_60.html

Andere antwoorden (2)

Als muggen steken spuiten ze een stofje in je huid die het prikgaatje open moet houden en je bloed niet snel kan stollen.
Waarschijnlijk als je de dag erna er aan krabt, gaat dat stofje wat verder je huid / vlees in en begint weer te jeuken.
Nu is het oppassen geblazen, want als je dan doorgaat met krabben, kan er een erg vervelende infectie bij komen en alles rond de plek erg dik wordt.
Dan moet je zelfs aan de antibiotica.
Dat je het overdag niet voelt, komt waarschijnlijk omdat je dan meestal bezig bent en sávonds als je zit, krab je er ongemerkt een keer aan en alles begint opnieuw.
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon er weinig over vinden, maar lijkt mij een plausibele verklaring +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zit overdag veel en werk meestal 's avonds... maar bij mij gaan muggenbulten ook meestal 's avonds opnieuw jeuken, soms wel 3 avonden achter elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o. k. Deva, dan moet er en andere oorzaak zijn, geen idee dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we zoeken verder...
AWM
14 jaar geleden
Sorry, maar klopt niet.
Lees mijn uitleg.
misschien is het net zoiets als je koorts die 's avonds vaak stijgt...
welicht wordt in de avond het verdedigingssysteem actiever...

we zoeken verder...

wordt vervolgd...

Toegevoegd op 27-06-2009 22:44:15
ik bedacht net dat 's avonds je lichaamstemperatuur wat hoger is dan overdag... zou het door die verhoging komen dat het lichaam de ingebrachte stof actiever er uit wil werken en dat het dus harder gaat jeuken, zoals een ontsteking of een wond heviger jeukt als hij aan het genezen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het meedenken