Waarom huil ik altijd als ik gaap?

Als ik gaap, lopen de tranen altijd met bakken over mijn wangen en bij mijn vrienden niet. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook!

Antwoorden (3)

Dat is normaal en niet onderzocht. Er word gezegt daar door de druk die er ontstaat bij gapen de traanzakjes leeg worden geperst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een reflex van je lichaam dat toe is aan rust,
de meeste mensen die tranen in hun ogen hebben, doen hun ogen dicht,
als je je ogen dichtdoet, krijg je rust,
dus dit is een dubbel signaal van je lichaam dat het moe is,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gapen of geeuwen is een reflex die ontstaat in je hersenen, om precies te zijn in je hersenstam. Tijdens het gapen spannen je spieren zich aan, doe je je mond open en neem je een grote hap lucht. Een gaap tegen houden is vrijwel onmogelijk en een goede gaap gaat gepaard met jezelf uitgebreid uit te rekken en je ogen lekker dicht te knijpen. Er gebeuren nog meer dingen in je lichaam tijdens het gapen. Je ogen gaan bijvoorbeeld tranen, omdat je gezichtsspieren tegen je traanbuisjes aan duwen. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt en je kleine bloedvaten vernauwen zich. Je kunt er helaas niets tegen doen.
Bronnen: