Problemen met praten

Ik heb dus een probleem met praten...Ik word er gek van dat mensen elke keer ''wat'' of ''hè?'' moeten zeggen als ik mijn zin heb afgemaakt. Ik mompel te veel en het lijkt wel alsof ik heel nerveus ben als ik praat. Ik gebruik vaak verkeerde klanken of zeg ineens iets heel anders dan wat ik eigenlijk wilde zeggen.. Een ''d'' wordt vaak een ''b'' of soms een ''p''...ik word er gek van. Vaak zit mijn mond ook helemaal vol met slijm... Als ik probeer duidelijk over te komen en dus alles goed probeer te articuleren dan kost me dat best veel moeite, omdat ik dan over elke klank ben na het denken van: en dat moet je zo uitspreken en dat zo... Heeft iemand tips over hoe ik duidelijker kan praten?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb het eigenlijk al mijn hele leven. Zo zat ik in groep 4 of 5 al bij de logopedist die mij hielp met ng-woorden en mij liedjes liet neuriën, maar eigenlijk heb ik er de rest van mijn tijd op de basisschool geen last van gehad. En nu, op de middelbare school, heb ik er al 5 jaar last van... Wordt een logopedist trouwens vergoed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mijn ouders niet vinden dat het een ''probleem'' is.

Het beste antwoord

iroy, dat is best een vermoeiend probleem.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Belangrijk is dat een kundig persoon hier met jou naar kijkt. Via de huisarts een verwijzing naar een logopedist.
Het kan zijn dat er iets met je kaak is of met je tanden, zodat goede uitspraak belemmerd wordt.
Anders kan het een ingesleten verkeerd gebruik van je stembanden en van je ademhaling zijn.
Een logopedist heeft veel mogelijkheden voor verbetering van stemgebruik.

Vraag hierbij is: heb je dit altijd gehad of is het sinds kort? Bij altijd is het verwonderlijk dat docenten op school of de schoolartsendienst daar niks mee gedaan hebben.
Is het later gekomen, dan is het belangrijk te weten vanaf welk moment dan. Want dan kan er iets aan de hand zijn.

Gauw naar de huisarts en overleg! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de basisschool is er wel wat aan gedaan (ik had een logopedist in groep 4 of 5), maar voor de rest is er niet veel aan gedaan. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Probeer het eens met een logopedist. Die kan je heel goed helpen om met jouw " probleem" het best om te leren gaan door middel van oefeningen en de ademhaling kan ook een grote rol spelen. Succes ermee!

Toegevoegd na 4 uur:
Logopedie wordt door vrijwel iedere verzekering vergoed vanuit de basis polis. Enkele verzekeraars vergoeden slechts een deel. Neem ff contact op me je verzekering in hoeverre zij vergoeden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. via je huisarts kan je een verwijzing krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en nog één :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wederom bedankt :-)
Het kan ook 'broddelen' zijn, dat is net zoiets als stotteren maar dan meer zoals jij het hebt. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen. De huisarts zal ook ideeën hebben waar hij je naar toe kan sturen.