Hoe draai je je dag- en nachtritme zo snel mogelijk om?

De afgelopen maanden sliep ik al slecht. Ik ging steeds later naar bed. Nu ik alleen thuis ben is dat nu heel erg geworden. Ik slaap overdag, en ik ben 's nachts wakker. Nu kan ik natuurlijk de hele tijd gaan wachten tot het automatisch weer omdraait maar daar heb ik geen tijd voor.

Ik ging vanochtend om 10 uur slapen en werd om 10 uur 's avonds wakker gebeld door mijn vriendin. Hoe kan ik zorgen dat ik weer normaal slaap? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar probleem... het is al gezegd hier, en zo heb ik het ook gedaan. Als je tot 10 uur sochtends wakker bent, gewoon om 10 uur dikke pot sterke koffie zetten voor jezelf. Douchje pakken en effe half uurtje gaan lopen buiten. Probeer jezelf zo lang mogelijk wakker te houden...gegarandeerd dat je er een keer op tijd in ligt. Neemt niet weg, dat als je een nachtbrakertje bent (en ook in de horeca werkt) je dit feit niet kunt veranderen. Er zijn nu eenmaal nacht en dagbeesjes en volgens wetenschappelijk onderzoek (zoek ik nog even voor je op) kan je dit niet veranderen het is genetisch bepaald. Het zal voor jou waarschijnlijk altijd wel laat worden, maar 1 of 2 uur zou toch laat zat moeten zijn. Succes ermee!

Het beste antwoord

Zomaar vroeg naar bed werkt niet. Zelf gekampt met dit probleem. Vroeg de wekker zetten op een tijdstip van een normaal ritme. In het extreme geval, bij een tijdstip van 10 AM naar bed gaan bijvoorbeeld, betekent dit waarschijnlijk doorhalen. Vervolgens ben je echt wel moe op een vroeg tijdstip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nacht doorhalen heeft tot nu toe het meeste uitgehaald, bedankt!

Andere antwoorden (7)

Werken of een hobby zoeken. Als je overdag slaapt heb je geen donder te doen wat volgens mij ook niet best is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melatonine nemen 's nachts.en overdag je zelf dwingen wakker te blijven!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorgen dat je overdag iets te doen hebt en 's avonds op een vaste "normale" tijd naar bed, ook al denk je dat je geen slaap hebt. Het zal wel een tijdje duren voor je de boel weer op orde hebt. Ik denk een paar weken. Maar dan wel consequent op tijd naar bed en op tijd eruit. Ook al heb je er geen zin in. Je zal zien dat het steeds beter gaat. Trouwens, waarom ben je als jonge knul van 19 jaar overdag thuis zonder iets te doen te hebben? Kan je niet beter gaan studeren of werken? Of is er iets dat dat belet? Zo nee, dan is werken en/of studeren vele malen beter voor je. Zowel voor je lijf als voor je eigenwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment doe ik sprinthavo waar ik nog 2 vakken moet halen. Ik hoef alleen woensdagmiddag naar school. Deze week heb ik vakantie. Ik heb een baan maar dat is in de horeca, dus 's avonds/'s nachts
Je kunt het radicaal doen: gewoon opblijven overdag, en 's avonds op een normale tijd naar bed. Dan heb je je slaapritme nog lang niet te pakken, maar het is wel een goed begin. (het kan namelijk zijn, dat je dan ZO moe bent, dat je daardoor niet in slaap valt)

Wat minder heftig: steeds een uur eerder naar bed, en een uur eerder er uit. In een dag of 12 zit je dan op het goede ritme. Maar dat moet je dan wel strikt volhouden.

Als het echt ernst is, en je wilt dit ook echt volhouden, omdat je dit leven zat bent, dan kun je je huisarts vragen om (tijdelijk!) een paar slaaptabletjes. Dan is het ook goed mogelijk om b.v. na 14 dagen weer een normaal slaapritme te hebben. Slaaptabletjes heb je dan niet meer nodig. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin zoeken die niet in een andere tijdzone woont =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dagje doorhalen, 's avonds vroeg er in.
13 jaar geleden
Het beste is om elke dag twee uur later te gaan slapen. Zodat je voorkomt dat als je de hele dag doorhaald je zo moe bent dat je weer te lang in je bed blijft liggen en er als nog in de avond wakker wordt. Dan zou over een paar dagen weer op een gewoon tijd stip op bed liggen. Dan is het belangrijk om op vaste tijden te gaan slapen. En op te staan. Anders draait en langzaam weer om.
een jaar geleden