Kun je bij de huisarts laten onderzoeken met een bloedafname of je ooit een injectie gekregen hebt voor waterpokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik heb geen idee, maar ik denk dat een telefoontje naar het telefonisch spreekuur van je huisarts
je direct alle info geeft. Dat is veel sneller dan via internet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan helaas niet. En wel om de heel eenvoudige reden dat er geen inentingen/injecties tegen waterpokken bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben iemand die in Turkije geboren is en nou hoor ik op Turkse nieuws dat iedereen die tussen 1975 - 1990 geboren is zijn eigen moet laten injecteren voor waterpokken :D daarom eigenlijk mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag wel maar inentingen tegen waterpokken bestaan niet. Bedoel je soms de gewone pokken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat gewoon een vacinatie tegen waterpokken, hoor.
http://www.nivel.nl/oc2/page.asp?PageID=12594
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar nog niet in Nederland. En als het niet in het Rijksvaccinatie-programma zit kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat geen kind hier ooit die inenting heeft gekregen.
Als je bedoelt of je als kind gevaccineerd bent tegen pokken: dat is eenvoudig te zien aan het litteken dat je dan zult hebben op een bovenarm of bovenbeen. Dat is namelijk vrij groot (zo'n twee centimeter in doorsnede) en goed herkenbaar. Zie afbeelding.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pokken is wel even iets anders dan waterpokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet bij iedereen heeft het een litteken achtergelaten. Het ligt er maar net aan hoe lang geleden je bent geprikt. Ikzelf ben 30 en heb geen litteken meer. Mijn man van 37 jaar nog wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je 30 bent, bén je toch ook niet meer ingeënt tegen de pokken? Je man is er nog net oud genoeg voor, maar in 1980 is de pokkenvaccinatie in Nederland helemaal afgeschaft. Of heb je nog ergens een pokkenbriefje?
Nee. Je kan wel in het bloed laten nakijken of je ooit waterpokken hebt gehad. Andere antwoorden zijn juist: er is geen inenting tegen waterpokken, wel tegen pokken en dat laat een litteken achter.

Bron: mijn vriendin, die huisarts is.