Huisartsen gaan meer werk doen van specialisten en verzorgenden die van de verpleging, is dat een goede ontwikkeling ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een vervaging van het vakgebied of een goede ontwikkeling?
Zorg is zorgvuldig werk, wat je niet zomaar door kunt "schuiven". Ik denk dat zoals het was de zaken redelijk duidelijk lagen. Daar zijn de opleidingen ook op gericht!
De verantwoordingsgebieden veranderen daarmee ook!
Het gaat om de verzorging , behandeling, begeleiding of het redden van mensen!
De nieuwe ontwikkeling is ok , als iedereen de juiste capaciteiten heeft voor wat hij gaat doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vaak moet je, na het bezoek van en de behandeling door een specialist, nog een paar keer terugkomen voor controle. Bijv. na een kno-operatie, een dermatologisch probleem, en ga zo het rijtje specialisten maar af.
Ik zou het prima vinden, als mijn huisarts die na-controles deed : ik heb het volste vertrouwen in haar.
Natuurlijk blijven er altijd behandelingen die zó ingrijpend of gespecialiseerd zijn, dat echt alleen de behandelend specialist de na-behandeling kan verzorgen - ik denk bijv. aan cardiologie en transplantaties, of operaties aan "dragende" gewrichten als knieën en heupen - maar gezien de vaak eindeloze wachttijden zou het misschien voor veel wachtende patienten een uitkomst zijn, als de specialisten een beetje ontlast werden.
Hetzelfde geldt denk ik in de verpleging - er zijn zoveel aspecten in het verplegen van een patient die een verzorgende evt zou kunnen overnemen - ze werken ten slotte niet allemaal op de IC. Mij zou het niets uitmaken, als ik niet in staat zou zijn mij te wassen, of ik nou door een verzorgende of een verplegende gewassen zou worden ('t is hoe dan ook zwaar balen.....), of wie mij schone lakens zou geven.
Als het verschuiven van de werkzaamheden van verpleegkundigen en specialisten met de nodige voorzichtigheid gebeurt, lijkt het me geen slechte ontwikkeling.
Blijft natuurlijk wél de kanttekening, dat onze huisartsen vaak al behoorlijk zo niet zwaar overbelast zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huisartsen moeten gewoon werkzaam blijven als huisarts en niet op de stoel van een specialist gaan zitten...

Ik verwacht tenminste van mijn accountant ook dat hij zich niet met mijn branche gaat bemoeien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALS ze er goed voor opgeleid zijn, en
ALS ze capaciteit genoeg hebben,

DAN lijkt het mij een goede zaak voor de patient. Veel minder reistijd en kosten naar dat ziekenhuis. En de huisarts kost net een kapitaaltje minder dan specialisten.

DUS fijn voor de patient en ook goedkoper want de premies van de verzekeringen kunnen omlaag.

ALS dan he......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term 'specialist' geeft eigenlijk al antwoord op jouw vraag. Een huisarts is geen specialist en kan ook niet die diagnoses stellen en behandelingen uitvoeren die je van je kwaal afhelpen.

De reden dat je via de huisarts bij de specialist bent terechtgekomen, geeft al aan dat er specialistische kennis nodig is. Laten we dat vooral zo houden. Veel fouten worden veroorzaakt door een slechte communicatie, als we specialistische taken gaan mixen tussen huisarts en specialist neemt de kans op fouten ook nog eens toe.

Daarbij, waren huisartsen al niet overbezet? Nog een taak erbij en ze kunnen zichzelf doorverwijzen naar de specialist.