Als iedereen op de wereld het ergens koud vind, is dat toch nog steeds geen feit?

Als iedere persoon op de wereld het op een bepaalde plek koud heeft, wil dat toch nog niet zeggen dat het er ook echt koud IS? Het is toch nog geen feit? Het blijven meningen..

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou 'kou' als een gevoel omschrijven en een gevoel maakt geen feit..

Toegevoegd na 11 minuten:
Het is wel een feit dat al die mensen het daar dan koud vinden. Maar het is nog geen feit dat het er koud IS.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je vraag, maar ik kan je wel vertellen dat hier alleen maar meningen gegeven worden. Dit is een lastige vraag, wel een goede!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets dat wetenschappelijk bewezen is. 'Met een pen kun je schrijven', 'Ballonnen kun je opblazen', 'de lont van een kaars kun je aansterken en geeft warmte af'. Zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-73 vind ik een behoorlijk overtuigend feit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, goeie. Ook zoiets.. Waarschijnlijk valt er ook genoeg te dubben over wat een feit is en wat een mening.

Het beste antwoord

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Koud en warm, mooi en lelijk, vies en lekker, licht en donker, zijn ook helemaal geen woorden om feiten exact aan te geven. Een temperatuur, b.v. "het is + 20 graden", dàt is een feit!

Koud en warm kun je in principe alleen maar gebruiken in een vergelijking. Als het in de Sahara steeds 40 graden is, en het is er eens een dagje 20 graden, dan is het daar koud. En als het in Siberie een dag geen -25 maar -15 is, dan is het daar warm.

En je hoeft ook helemaal niet zo ver van huis, om in te zien dat koud en warm niet zoveel zeggen. Als je midden in de winter met een warme jas aan gaat hollen, heb je het (te) warm, en als je hartje zomer met alleen een t-shirtje aan op de tocht gaat zitten heb je het koud. Het zegt dus allemaal niets over de werkelijke temperatuur.

Erwin Kroll zegt soms "het wordt koud", als hij denkt dat het 12 graden gaat worden op een dag in de zomer, en zegt: "het wordt warm morgen" als het toevallig eens een keer + 12 graden gaat worden in januari. Maar hij pakt het wel handig aan natuurlijk: hij zal er achteraan zeggen "voor de tijd van het jaar". En daarmee geeft hij eigenlijk al antwoord op jouw vraag. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als iedere persoon op de wereld het op diezelfde plek koud vind, dan zal de thermometer dat feit staven en dan zal het een feit zijn dat het koud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als een thermometer -40 aangeeft, wil dat nog niet zeggen dat die thermometer zegt dat het koud is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@C4th, waarom heb je eigenlijk een Apple/iPhone ‘logo’ in je Avatar staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder normaal mens zal het inderdaad koud hebben bij een dergelijke temperatuur, en iedereen zal VINDEN dat het koud is, maar het blijven meningen, lijkt mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cynthiaaa: Wiki zegt:
"Kou (ook koude) is een lage temperatuur. Als iets een lage temperatuur heeft, is het koud."
Nee, dat zijn geen meningen.

Kou kun je voelen en dat is een feit!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan spreekt men over een feitelijke mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen het op die plek koud vindt mag je er gerust vanuit gaan dat het er ook echt koud is. Er is tenslotte niemand die het er warm vindt. In dit geval lijkt het mij wel redelijk aannemelijk om te constateren, dat het op die bepaalde plek inderdaad koud is. Het wordt anders als er mensen zijn, die het op diezelfde plek niet koud hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is geen feit

wat dan wel weer een feit is is dat iedereen het daar koud vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt min of meer gelijk. Als iedereen het - zeg op de Noordpool - koud vindt, dan wil dat nog niet zeggen dat het ook koud ís. Een bak bevroren stikstof is veel kouder.
Toch is op sommige plaatsen de temperatuur zo laag, dat er zonder bescherming eigenlijk nauwelijks leven mogelijk is. Dat kun je dan gerust wel koud noemen, als feit. Het is daar koud.