Wanneer spreek men van je volle verstand gebruiken.?

en hoe weet je wanneer je iets met je volle verstand doet.
en wat is het domste dat je ooit met je volle verstand heb gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

als het iets is wat toen een goed idee leek maar het achteraf niet bleek te zijn, dan noem je het gewoon voortschrijdend inzicht. Zo doen de wetenschappers het ook.
Neem het huwelijk: het leek een leuke man, maar als je hem in bed aantreft met een ander is dat een typisch gevalletje van voortschrijdend inzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je iets met je volle verstand doet als je de situatie van alle kanten hebt bekeken, alle scenarios hebt uitgedacht en gewikt hebt gewogen, voor-en tegens tegen elkaar hebt afgezet en bereid bent eventuele gevolgen onder ogen te zien...

Het domste dat ik ooit heb gedaan met mijn volle verstand was trouwen met mijn ex-man!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wist je toen nog dingen niet die je nu wel weet en zou je die fout niet weer maken ; als je niet over alle gegevens beschikt, kan je verstand hoe groot ook nooit toereikend zijn.
Eigenlijk nooit, want het is een contaminatie.
Je kunt bij je volle verstand zijn als je iets doet (of juist niet)
Of je kunt je verstand gebruiken.
Maar 'je volle verstand' gebruik je eigenlijk niet, al lijkt het de tweede uitdrukking iets te versterken en kom je het inderdaad heeel veel tegen.

Je kunt een beslissing nemen bij (niet met!) je volle verstand, of bij je volle verstand zijn en toch iets doms doen, maar je volle verstand is niet hetzelfde als je volledige verstand waar je vermoedelijk op doelt.

Het domste dat ik ooit bij mijn volle verstand heb gedaan....oei, we hebben hier maar 2500 tekens he ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat niet gedaan hebt, zeggen mensen dat...

De laatste zin is weer zo´n contradictie, je kunt jezelf nooit bewust in je vinger snijden, dus iets doms doe je altijd zonder je volle verstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ga je gang, maak een foto en plak die erbij... Dan ben ik heel benieuwd wat voor een jaap jij kunt snijden... Laat maar zien dan... Ik wacht af... Ik wed dat je niets zult laten zien, dus daarmee bewijs je dat je dat niet kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhhh kan wel.
Je volle verstand staat voor het wikken en wegen van bijvoorbeeld een beslissing, met de op dat moment voorradige kennis en informatie. Da diezelfde beslissing een tijd later niet meer juist is, komt omdat je in de tussentijd meer kennis en informatie hebt opgedaan, die ten tijde van de eerste beslissing dus niet voorradig was.

Dus ik zie het ook niet als dom, om op een beslissing terug te komen die destijds goed leek en weloverwogen.

Ik kan wel spijt hebben van eerdere beslissingen, maar dat is altijd achteraf. Met het 'verstand wat ik nu heb' zou ik het zeker anders doen. En in de toekomst wellicht weer anders.