8 uur slapen genoeg??

er is bewezen dat 8 uur slapen genoeg is voor de volgende dag. klopt dat wel? want het ligt er toch aan hoeveel erratische gebruikt voor de volgende dag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

voor een gemiddeld mens is het genoeg, als je elke dag altijd druk bezig bent en nooit Rust is het beter om langer dan 8 uur slaap te hebben maar in principe is 8 uur genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is 8 uur slapen mooi. Maar je heb natuurlijk altijd uitschieters. Een buurman hier staat elke dag om half zes op om te gaan hardlopen en gaat pas om middernacht naar bed. Super energiek. Heeft niet meer nodig.
Oude mensen die overdag rustig zitten hebben aan 7 uur ruim voldoende. Baby's zo'n 18-20 uur. Peuters zo'n 10 uur.
Hangt af van je leeftijd en je levenswijze.

Als je 's morgens moe opstaat heb je te weinig geslapen. Zo kun je voor jezelf uitvogelen waar jij je goed bij voelt. Misschien heb je wel 9 uur nodig. Nou, dan moet je daar gewoon rekening mee houden de avond daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga om 10 uur naar bed, sta om 8uur doodmoe op:/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ook met de kwaliteit van het slapen te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is best een lange nacht. Gaat die moeheid over in de loop van de dag? Check ook eens of je een goede matras hebt. Eentje die zich voegt naar jouw lichaam en niet een die hard is en waar je bovenop blijf liggen. Dan rust je lichaam niet uit. En je kussen: niet te hard. Niet te zacht. Koele kamer raam open. Door een dicht raam met droge lucht haal je ook minder uit je slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien eens naar de dokter gaan, ze kunnen dat testen ...
Nee, dit klopt niet. Het aantal uur slaap dat je nodig hebt verschilt per mens.

Er zijn wel gemiddelde waarden, maar zelfs die verschillen ook nog eens per leeftijd zoals je in het eerste grafiekje kunt zien.

In het tweede grafiekje zie je het percentage verdeeld over eenzelfde leeftijdsgroep (volwassenen). In deze leeftijdsgroep is het gemiddelde welliswaar 8 uur, maar voor ongeveer 50% van de mensen in die groep.

Toegevoegd na 8 minuten:
Over het algemeen slapen mensen hoe ouder ze worden steeds minder. Een baby slaapt het grootste deel van de dag, een puber doet het meestal met 10 uur slaap het beste, een volwassene met 8 uur slaap.

Maar nogmaals, dit zijn gemiddelde waarden:

Albert Einstein hield van lang slapen; naar eigen zeggen had hij minstens tien uur slaap per nacht nodig

De uitvinder Thomas Edison had aan een paar uur per nacht genoeg, maar hij deed overdag regelmatig een dutje. Andere beroemde kortslapers zijn: Napoleon en Churchill.

Als je gedurende langere tijd niet slaapt gaat het goed mis. Geen mens kan geheel zonder slaap.

Of het genoeg is kan je uit slaaponderzoek afleiden. In de bron het hele natuurdossier over dit verschijnsel. Uit slaaponderzoek blijkt dat je 5 tot 6 slaapcycli doorloopt met daarin 4 slaapfasen. Als je die goed afrond ben je goed uitgerust:

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003482.html

Bij de een loopt een slaapcyclus wat sneller dan bij de ander, wat het verschil in slaaptijden veroorzaakt.

Ook verschilt het aantal uren slaap bij dieren enorm:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003485.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je wel bedenken dat als je te moe ben, dat dit ook kan komen door een vitamine D tekort. Zelf slaap ik soms wel 18 uur en nog ben ik kapot moe. Dus heb dit laten testen en wat bleekt, gewoonweg te weinig vitamine D.

Slapen verschilt per mens, activiteit van de hersenen en het lichaam en ja, is niet echt exact te benaderen.

Maar, wetenschappelijk gezien is 8 uur het best. Geen idee waarom eigenlijk, ik zie slaap sowieso meer als, een iets waarmee ik die tijd snel verdoe xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is zeer individueel, Napoleon sliep volgens de geschiedenis 4 u. per nacht en het was voldoende voor hem. ik zelf ben volledig uitgeslapen met max. 5 à 6 u. slaap en voel mij dan volledig fit.