Wat betekend het als je paar onderhuidse bultjes hebt die je kan 'vast pakken'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Betekent niks...dat zijn gewoon opgezette kliertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan vanalles zijn. Opgezette (lymfe)klieren, ontstoken haarzakjes, vetbultjes (lipomen) of iets ernstigers, maar daar zou ik niet direct bang voor zijn.
Mijn advies: met bultjes ALTIJD naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die bultjes 'los' aanvoelen zonder verdere klachten dan is het meestal iets onschuldigs, zoals een lipoom (vetbultje), een atheroomcyste (verstopte talgklier) of iets dergelijks. Bij pijn of andere hinder, groter worden, grillig aanvoelen, ontstekingen en zorgen over wat er aan de hand is kun je het beste een afspraak met je huisarts maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal inderdaad een onschuldig vetbultje. Als je er last van hebt of het niet mooi vindt, kun je ze eenvoudig laten verwijderen. Bij flinke vetbulten kan dit wel een behoorlijk litteken geven, mijn man heeft om deze reden besloten niet alle lipomen te laten verwijderen.

Of het om vetbultjes gaat, is alleen wel iets dat je niet zelf kunt bepalen. Laat bultjes dus altijd een keer beoordelen door je huisarts. Ook als er nieuwe bultjes verschijnen of bestaande bultjes veranderen, altijd even na laten kijken. In verreweg de meeste gevallen zal er niets aan de hand zijn, maar áls er een keer wel wat mis is, wil je daar zo snel mogelijk bij zijn.