Als een bot gebroken is wordt door het lichaam van alles in werking gezet om het zo snel mogelijk te genezen.

Eerst ontstaat er een bloeding en gaat deze stollen.
Daarna ontstaat er een soort ontstekingsreactie waarbij fibrinenetwerk wordt gevormd (een soort verbindingsdraadjes).

In dit stolsel gaan nu vanuit de bloedvaten en omgeving bindweefselcellen ingroeien. Dit is de zgn. reparatie - callusvorming.

Botafbrekende cellen ruimen beschadigd en necrotische weefsel op en botvormende cellen maken een bindweefsel welke een verbinding maakt tussen de twee botgedeelten
aan.

Zo ontstaat langzaam een klomp bot om de plek van de botbreuk heen en als beide uiteinden naar elkaar toegroeien raken ze elkaar op een gegevn moment. In het begin is het allemaal nog zacht, maar later wordt het vanzelf hard.