Hoe moet ik mijn eetpatroon aanpassen als ik wil afvallen en per dag 50 km fiets?

Na de voorjaarsvakantie ga ik weer fietsen naar mijn werk. Dat is 25 km. heen en 25 km. terug. Hoe kan ik het beste mijn eetpatroon hier aan aanpassen. Ik weet nog van de laatste keer dat ik naar mij werk gefietst had en weer naar huis fietste. Toen ik thuis kwam, at ik alles wat los en vast zat, na het fietsen heb ik dus heel erge honger. Misschien is dit wel een groot probleem, waardoor ik niet afval...
Mijn eetpatroon ziet er nu zo uit.
's Ochtends één boterham met smeerworst en kopje thee.
Rond 11 uur een pakje crackers, soms nog een boterham met smeerworst.
Rond half één drie boterhammen met smeerworst. Als ik er rond 11 uur al één op heb, eet ik er rond half één twee.
Rond half vier, vier uur een kopje thee met een appel en een mandarijn daarna twee biscuitjes.
Net voor het eten één, meestal twee pakjes crackers.
Met het avondeten eet ik vlees, één aardappel en ongeveer twee à drie lepels groente. Daarna een schaaltje yoghurt met suiker.
's Avonds, niet lang voor dat ik ga slapen, een koek met een beker verse koeienmelk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo te zien eet je veel te eenzijdig (alles met smeerworst, dat overigens best relatief vet is) en vooral ook veel te weinig. Je verkijkt je op de calorieen in een pakje crackers ; die verschillen nauwelijks van die in een zelfde hoeveelheid chips.

Geen wonder dus dat je na wat inspanning helemaal scheurt van de honger.

Begin in elk geval met een veel betere basis voor dat stuk fietsen : minimaal 2 tot 3 volkorenboterhammen met elke dag 2 andere soorten beleg en wat ruit of vruchtensap, zuivel als je dat lust / verdraagt.

Om tien uur / tussendoor inderdaad nog een boterham (beter dan de - witte- crackers die eigenlijk geen voedingswaarde van nut hebben en ook je mag nauweloijks vullen) en/of fruit en zuivel.

Tussen de middag ook weer twee boterhammen (volkoren) met wisselend beleg. Rond vieren, half vijf (een uurtje ofzo voor je gaat fietsen) een stevig tussendoortje, want op alleen fruit en een (wederom wit) biskwietje, redt je het niet. Probeer sowieso wat minder witmeel te eten ; dus alleen volkoren, en geen wit of tarwebruin (dat ook gewoon wit is) brood. Vult beter, en het zijn veel langzamere koolhydrten, zodat ze niet na de eerte 5 kilometer al zijn opgebruikt en je geradbraakt en hongerig aankomt.

Voor de avondmaaltijd is het moeilijk ee richtlijn te geven, want mensen eten ALTIJD meer dan ze zeggen. Die ene aardappel lijkt me echt te weinig. Vermoedelijk eet je vlees teveel. Een handige richtlijn is je bord in tweeën delen, en de ene helft groente. De andere helft deel je ook weer in drieën, en daarvan eet je 1 deel vlees en 1 deel aardappels/rijst/pasta. En uiteraard zo veel mogelijk mager vlees.

Twee uur voordat je gaat slapen kun je beter niet meer eten. Die melk mag dus veel vroeger op de dag, en die koek rond koffietijd.

Als je dat lang volhoudt, zul je echt op een gegeven moment wel gaan afvallen, tenzij je natuurlijk je boterhammen belegd met dikke speklappen, slagroom over je fruit gooit en ver scheppen suiker in je thee drinkt of andere dingen doet om je zelf voor de gek te houden. Maar met normaal gezond eten en daarbij voldoende beweging (niet alleen het fietsen) moet je vanzelf af gaan vallen.

Vergeet niet dat fietsen een buitengewoon efficiente manier van voortbewegen is ; daarmee verbrandt je bij lange na niet zo veel als mensen graag willen geloven. Lopen zet per tijdseenheid meer zoden aan de dijk, gek genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeee ! Per TIJDSeenheid. Dus in tien minuten lopen verbrand je meer calorieën dan in tien minuten fietsen. Als je over 50 kilometer een uur fietst, is dat dus ook een uur lopen. Maar dan kom je niet veel verder dan een kilomtertje of vijf, zes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Ochtends een flinke bak yoghurt met muesli levert ook een hoop 'trage energie'.

Andere antwoorden (4)

Eet wat meer voor de fietsreis, dan heb je een soor van reserve. Dan leidt je niet aan stress honger, die je opbouwd tijdens het fietsen. (ik noem het stresshomger, ik fiets elke dag 10 heen en 10 terug, en ik ken het verschijnsel) eet voor je reis koolhydratenrijk, en neem eventueel een koolhydratenrijke koek of sportdrank mee voor onderweg. Je kan ook meteen je avondeten starten als je thuiskomt. Veel succes met het fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel langzame koolhydraten !
Je zou wat kunnen minderen met de koolhydraten ( brood, crackers, biscuitjes en de koek)vervang dat voor b.v. een ei of rauwkost. Suiker kun je beter ook vervangen door zoetstof (vloeibaar) en melk blijkt ook veel te vet ( en niet eens gezond) voor ons te zijn . Het is sowieso niet goed om vlak voor het slapen gaan iets te eten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn niet zoveel mensen die zo'n gezond, matig, gevarieerd en regelmatig eetpatroon hebben als jij beschrijft. Ik zie bijna alleen maar verantwoorde zaken, en het lijkt mij dat je je nergens druk over hoeft te maken.

Veel groente, 2 stuks fruit, crackers, en nergens vette happen, en snoep; het ziet er allemaal prachtig uit. Het enige wat me opvalt is dat je wel erg gefocust bent op die smeerworst :-) Wissel dat eens af, met rookvlees of gewoon kaas. Ook kun je overwegen eens iets als roosvicee in je yoghurt te doen ipv suiker.

Als je voorheen bijna niet op de fiets zat, en nu 50 km (!!) per dag gaat fietsen dan moet je wel afvallen, bij een ongewijzigd eetpatroon. Het lijkt mij, dat als je je ontbijt 's morgens nog aanvult met een bekertje wake-up (brinta), "goede morgen" (Campina) of een ander lekker papje of kwarkje, en je het fruit 's middags aanvult of afwisselt met een banaan (lekker voedzaam) je de gefietste kilometers prima kunt compenseren. Als je blijft fietsen en zó blijft eten word je 100! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik je een tegendraads geluid laten horen in al dat koolhydratengeweld? Slechte antwoorden zijn er niet hoor, maar ik vind het een enorme misvatting dat je niet zonder snel opneembare koolhydraten zou kunnen als je aan duursport doet.

Zeker als je wat lichaamsvet wilt kwijtraken zou je een koolhydraatbeperkte voeding kunnen overwegen. Hieronder de weblog van een fervente fietser die een heel eigen kijk op voeding heeft en zich daar uitstekend bij voelt. Hij onderbouwt het ook nog eens op een uiterst leesbare en prettige manier.