Mijn arts vertelde me dat ik lijd aan melancolie. Weet iemand wat dat betekent?

Behandelende geneesheer, kent me reeds vele jaren.
Diagnose : melancolie.
Ik was wat verlegen en durfde niet om uitleg vragen.
Weet iemand wat dat inhoudt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al wat antwoorden. Maar vraag alsnog ook je geneesheer om uitleg, daar heb je heel veel meer aan!

Het beste antwoord

Volgens mij is melancholie een zeer ouderwetse term. Het is een beschrijving van ""hoe iemand over komt"". Het is geen diagnose van een ziekte.
Je bekijkt de wereld wat sombertjes. De ene mens is vrolijk van aard en jij wat melancholisch.
Zit in de aard.

Pieker er niet over, je bent zoals je bent. Zoek jezelf wel wat leuke dingen met andere jonge mensen, om te doen.
Kijk eens waar je belangstelling naar uit gaat, en bezoek iets. B.v concerten, geeft niet wat je maar leuk vindt, of kunt waarderen, wandelen fietsen. Kom in de buitenlucht en ga niet zitten somberen over je innerlijke gesteldheid.
Wie zichzelf daar zoekt, komt zelden iemand tegen. Wij leren onszelf kennen door anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leuk beantwoordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg zeker voldoende informatie, waarvoor dank.
En kies voor het eenvoudige, afleiding zoeken en stoppen met piekeren.

Andere antwoorden (5)

Melancholie is in wezen een vorm van zwartgalligheid. Je hebt een wat duistere kijk op de wereld om je heen, maar bent niet depressief en haat de mensheid ook niet.
Sterkte. Ik hoop dat het bijtrekt als het straks lente is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in dezelfde bron lees ik het volgende (letterlijk) Er kan gesproken worden over een psychiatrische vorm van melancholie, zoals omschreven in de DSM-IV, wanneer de stemming nadrukkelijk beïnvloed wordt door een verlies van interesse of plezier in alle of bijna alle activiteiten, of gebrek aan reactie op normaal als plezierig beleefde prikkels.
Een melancholische persoon herstelt niet uit eigen kracht, als hem iets goeds overkomt. Melancholie wordt in deze context gezien als een stemmingsstoornis die samen gaat met een extreem onrechtvaardigheidsgevoel, opvallend gewichtsverlies, vroeger ontwaken, en duidelijk depressieve stemming (geen rouw). http://victor.messageboard.nl/10560/viewtopic.php?printertopic=1&t=774&start=0&postdays=0&postorder=asc&vote=viewresult zegt:
Melancholie Melancholie is de oude benaming voor een depressie met psychotische kenmerken. Hoewel sommige depressies sluipend beginnen en het lang duurt voor dat zij als zodanig worden herkend, kan een melancholie ook vrij snel ontstaan. Plotseling vat de overtuiging post dat niets wat je hebt gedaan enige zin heeft gehad, dat alles wat je voor iemand hebt gevoeld leugenachtig was, dat je er maar beter niet meer kunt zijn.
Het gaat er hier om dat het normale gevoel van vanzelfsprekendheid dat je leeft helemaal wegvalt en je overgeleverd bent aan panische angsten en gevoelens van waardeloosheid. Dat dit misschien bij zal trekken in de lente straks lijkt mij persoonlijk wonderbaarlijk, maar hopen kan natuurlijk altijd.
Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen.

Toegevoegd na 6 uur:
op 'verzoek' de bronvermelding :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melancholie (letterlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, weet ik had jou tekst ook herkent. leek mij niet nodig om 2 keer dezelfde bron te vermelden vandaar. maar bedankt dat je het me alsnog even laat weten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bronvermelding is wel zo netjes as je tekst (vrijwel) letterlijk overneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik weet het, normaal doe ik het ook altijd maar dit keer even niet. please forgive me....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is goed, is goed... Min niet van mij, overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen verantwoording schuldig over de min van een ander hoor Keesvi :) ik maak me überhaupt niet druk om de minnetjes. het antwoord klopt, dus het zal het een andere reden hebben.
ik kan het kinderachtig of MIN vinden om dit dan niet te onderbouwen, maar slaap er evengoed wel om hoor :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ eucalypje voor je antwoord en reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Eucalypje, ik maak me er meestal ook niet druk om maar als ik me uitgesloofd heb op een antwoord, en ik formuleer het leeuwendeel van mijn antwoorden zelf, al dan niet geheel rechtstreeks uit mijn brein, dan vind ik een min zonder commentaar soms toch wel erg kwetsend. Het rottige is dat je je alleen maar kunt verweren tegen de weinigen die een min wel motiveren en die doen het meestal nog vanuit een zekere integriteit. Vooral dat is de reden dat ik er heel snel van genezen was. Ik min gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En natuurlijk een plus voor je herstellend vermogen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, wat betreft de minnetjes vind ik het ook lang niet altijd fair hoor, maar nogmaals ik maak me er niet druk om want het gaat mij erom dat de vraagsteller een antwoord heeft, maar begrijp je standpunt heel goed. ik min alleen als ik denk dat een antwoord echt onzin is maar geef het ook wel even netjes aan. bedankt voor je plusje :)
Je vraagt wat melancholie betekent, en waarschijnlijk wil je wat aan doen?

Het is een sombere droevige kant van een mens dat waarschijnlijk met je karakter te maken heeft, je zegt al dat je te verlegen was om het aan de arts te vragen. Als je er wat aan wilt doen ga bij jezelf na wat jou zo somber maakt, misschien is het tijdelijk...melancholie is geen ziekte maar een verschijnsel dat voorkomt bij mensen die wat zwaarmoedig over komen.

Misschien vind je dit interessant om te lezen....
http://www.filosofieblog.nl/?p=355
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel degelijk een "ziekte" zijn. Je hersenen maken waarschijnlijk ook chronisch te weinig serotonine aan. Dit fenomeen is helaas alleen maar te bestrijden met medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kan je alles een ziekte noemen...het is meer een psychische aandoening die tot een stoornis kan leiden en dan misschien een ziekte kan worden, maar zoals al werd gezegd is het een voorloper van depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze aandoening is geen verschijnsel dat voor kan komen bij zwaarmoedige mensen iets wat geheel op zichzelf staat. door deze aandoening ben je dus zwaarmoedig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psychische stoornissen bevinden zich meestal ergens op een glijdende schaal. Dat vond ik ook al tijdens mijn carrière in de psychiatrie, oftewel, het is een vaag vak en ik heb zelfs in een vakblad psychiatrische behandelingen als folklore bestempeld zien worden. Je moet zoiets natuurlijk in de juiste context bezien maar het geeft wel te denken. Het terrein is in ieder geval niet zwart-wit. Een plus voor de link naar het artikel want dat is zeer lezenswaardig. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 erbij
Melancholie is een ongeveer even verouderde term voor somberheid, zwaarmoedigheid als geneesheer voor arts. Letterlijk betekent het zwartgalligheid (Grieks: melanos=zwart, chol=gal). Je zou het een lichte vorm van, dan wel een voorstadium van depressie kunnen noemen. Mensen met melancholie zijn nauwelijks tot niet in staat om de positieve dingen van het leven te zien en zijn nooit opgewekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben deze tekst ook gelezen op mijn zoektocht, zal niet emmeren over een linkje :O) dus nog een plusje erbij in ieder geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel. Maar ik ben wel benieuwd waar je hem bent tegengekomen. Mijn tekstje heb ik namelijk deels uit het blote hoofd gegenereerd maar ik heb ietwat aangevuld uit 'Psychiatrie', Spruyt, van Mantgem & de Does B.V. uit (schrik niet) 1974, te Leiden. Het is een studieboek uit de periode van mijn opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige. Ook al vraag je het nog zo lief; een linkje zal ik je helaas schuldig moeten blijven want in 1974 bestond er nog geen internet. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga eens op zoek want nu ben ik nog nieuwsgieriger waar ik het heb zien staan.
het plusje had je al, anders gaf ik er een bij. en nee ik schrik niet (ben ouder dan het boek en het gaat gelukkig niet over een bijbel :)
boeiend studieboek lijkt me, ook in die waren ze goed op de hoogte zo blijkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat boek nogal obsoleet, langzamerhand. Maar toen ik de uitdrukking 'melancholie' tegenkwam kon ik het niet nalaten om de geschiedenis eens in te duiken. Noem het nostalgie, maar misschien is dat ook wel zo'n glijdende-schaalafwijking. ;-)
Melancholie is de gemoedstoestand, waar oude mensen vaak in geraken. Het is een toestand waar teruggekeken wordt op hetgeen wat in het verleden is gebeurd gekoppeld aan een scherp besef dat het in de toekomst niet weer zal gebeuren. Je kunt je voorstellen dat een oudere filmster naar een film kijkt van haar jongen jaren als sexy filmdiva, dat haar dan een gevoel van treurigheid overvalt. Dat de oude Sven Kramer nog eens terugkijkt naar oude opnames en dan er een 'sad' gevoel aan overhoudt. Daar is weinig aan te doen, maar zo is het leven. Het is sentimenteel met een sombere afdronk. Het is nuttig om er met hulp aan te werken, want niet zelden beëindigen sombere mensen hun leven, zonder eerst te hebben geprobeerd om je er geestelijk tegen te wapenen. Is moeilijk, dat weet ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk voorbeeld +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk verhaal idd maar melancholie gaat iets verder dan een dipje of gemoedstoestand over vervlogen tijden. het gaat echt een stuk verder en heeft veel meer impact.