Ten 1ste, wat een toeval dat ik dit tegenkom. Ik keek daarnet of er misschien ooit een vraag over was gesteld; en ja hoor! Ik denk dat je hetzelfde hebt als wat ik heb. Ik heb het fenomeen van Raynaud. Het heeft te maken met je vaatjes. Het bloed stroomt dan, tijdelijk, niet goed in je handen. Het wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen, maar ook door emoties bij bv. spanningen. Op de vraag wat er tegen te doen is, is er geen duidelijk en vast antwoord. Bij verjaardagen probeer ik er niet aan te denken en te denken in de trant van dat ze maar ''pech'' hebben. Dit helpt, maar bij bv. tentamens en spannende gesprekken kan ik weinig doen. Wel probeer ik steeds van alles uit, maar het goed werkende product heb ik nog niet gevonden. (17 jaar)

1 tip van de huisarts: ''Ga niet roken.'' Dit verslechterd het alleen maar; sporten is juist goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien door 'emotioneel zweten'. Je zweet dan niet om je lichaam af te koelen, maar het zweten wordt veroorzaakt door spanning en stress. Op deze manier kun je dus zweten zonder dat je lichaam warm is.