Is chronische vermoeidheid een ziekte? Zo ja, zijn er ook doktoren die die diagnose geven?

Dus is het een officiele ziekte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De ziekte is erkend door o.a. de wereldgezondheidsorganisatie WHO in 1992 en door de Nederlandse Wet bij Algemene Maatregel van Bestuur in 1999.

ME/CVS is geen nieuwe ziekte. In 1750 schrijft Sir Richard Manningham al over een ziekte, met de symptomen van het Chronische Vermoeidheidssyndroom. Hij noemt deze ziekte "Little fever" Later worden dezelfde symptomen steeds met een andere naam beschreven, zoals bijvoorbeeld: Neuro Endocrine Immune Dysfunction
Syndroom
Er lijden drie maal zoveel vrouwen als mannen aan. In Nederland zijn ongeveer 35.000 patiënten. Kinderen kunnen het ook krijgen. Het is niet erfelijk of besmettelijk. De ziekte kent een grillig verloop en kan verschillende uitingsvormen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dit is sinds kort een officieel erkende ziekte. Het heet CVS/ ME en kan door doktoren worden vastgesteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou op de ziekte van Pfeiffer kunnen wijzen, en ja, dat is een daadwerkelijke, zelfs vrij ernstige, ziekte. Ik raad je aan om je met klachten met betrekking tot je gezondheid te wenden tot een arts, aangezien antwoorden hier op GV.nl nooit volledig sluitend zijn (beroep op verkeerde autoriteit). Antwoorden zijn maar een indicatie, ga voor een deskundig oordeel naar een arts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een erkende ziekte ook al is het zeer moeilijk vast te stellen. Bij mij duurde het 8 jaar voordat ze er achter waren. Omdat ik een kind was gingen ze er niet vanuit dat ik M.E. zou hebben, daarnaast is het moeilijk om vast te stellen.

Mocht je vragen hebben; stel ze gerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet echt aangetoond kunnen worden, en of dat kan weet ik niet... Niet zo lang geleden was whiplash zelfs al een "ziekte" die niet erkend werd, alleen omdat het niet aangetoond kon worden in alle gevallen... Het moet onomstotelijk vastgesteld kunnen worden, anders keert geen enkele verzekering uit... En geen enkele arts kan daadwerkelijk de diagnose stellen...

Maar de tijden veranderen, wat vandaag niet mogelijk is, kan morgen gemeengoed zijn, dus het zou ook net zo goed kunnen veranderen over de tijd...