Men zegt wel dat MRI-scans onschadelijk zijn maar ik hoor toch ook wel eens dat magnetische velden schadelijk zijn. Wie weet er meer over?

Uiteindelijk kom je toch even onder een magnetisch veld te liggen tussen de 1,5 en de 7 Tesla. Wie heeft enige kennis van zaken die mij een van een objectief antwoord kan voorzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Magnetische velden hebben invloed, zo kunnen (post)duiven door het aardmagnetisch veld de weg terug vinden.
Zolang een veld geheel stilstaat 9en jezelf ook) gebeurt er niets anders dan dat waterstofatomen hun electron in een richting en dezelfde laten spinnen.
Beweeg je in een zeer sterk magnetisch veld, dan wordt er in je lichaam echter (wat) stroom opgewekt en dat kun je soms voelen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Men heeft om vast te stellen muizen bij 7-10 tesla laten leven (langdurig).
Daar werd geen nadeel van ondervonden.
Toch moet je rekening houden met het feit dat we ijzer, magaan en kobalt in ons lichaam hebben.
In totaal 6 gram ijzer (in oa onze rode bloedcellen)
Ook bewegen we als geheel sneller dan muizen.
Of dit de mensen die de MRI bedienen schaadt, is niet met zekerheid vastgesteld.
Voor mijzelf sprekend, lijkt het me dat stromen die ik kan voelen als in in de buurt van of nog sterker IN de MRI voel
doordat ik bewogen word, er MISSCHIEN elektrolyse in weefsels kan plaats vinden, waarbij vrije radicalen kunnen ontstaan.
Dat zou mogelijk gevaarlijk kunnen zijn.
Dat de ijzer en waterstof elektronen door het veld gericht worden, lijkt me geen groot probleem, na de MRI gaan ze immers weer in meer willekeurige richting draaien.
Volgens de nieuwe EU wetgeving moeten magnetische stralen van 0 Hertz (dat is een stilstaand veld) tot golven met zeer korte golflengten zich binnen bepaalde parameters bevinden.
Volgens die wet zou een MRI (waarvan de magneet altijd aan staat) behandeld moeten worden als een werkend Rontgenapparaat.
Dat is heel moeilijk, zeker omdat lood geen magnetische velden tegenhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben geen expert op het gebied van MRI-scans, maar het klopt inderdaad dat het magnetische veld schadelijk is. Dit geeft pas meetbare schade als je dagen achtereen onder zo'n scan zou liggen, anders is de blootstelling te kort.