Hoe heet het beroep van iemand die via je bloed kan laten onderzoeken welke stoffen (vitaminen, mineralen en hormonen) je tekort komt?

Ik heb dit wel eens op tv gezien maar geen idee onder welk beroep dit valt. Ik wil er namelijk meer over weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Klinisch chemisch analist doet het onderzoek, meestal een arts bv. internist hematoloog geeft de opdracht welke onderzoeken gedaan moeten worden.
Niet zelden onderzoekt een analist bij afwijkingen verder
om tot nadere specificatie te komen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Soms wordt er dan opnieuw bloed afgenomen.
Omdat voor verschillende soorten onderzoek bepaalde conserveermiddelen reeds in het buisje zitten waarin het bloed wordt opgevangen, heeft men buizen met verschillende soorten conserveermiddelen die de reacties en tests niet beinvloeden.
daarom worden er verschillende buisjes afgenomen.
De hoeveelheid bloed per test is echter gering maar moet men meer soorten buizen gebruiken om alle tests te kunnen doen.
Omdat sommige buizen maar 5 ml bloed afnemen zul je ook bij veel buisjes nog geen 100 ml bloed afstaan.
Het kan dus nooit zo wezen dat je draaierig wordt door bloedverlies, bij een bloeddonatie geef je minstens 5X zoveel af (ongeveer 450-550 ml) en ook dat kan een gezond mens best missen.
In de praktijk worden onderzoeken door gespecialiseerde analisten gedaan in laboratoria.
De mensen in labs. met de witte jassen aan zijn meestal laboranten en analisten, laboranten doen meestal de seriematige onderzoeken, analisten de specifieke onderzoeken waarbij ook de interpretatie een rol speelt.
De apparatuur in laboratoria wordt vaak gekalibreerd, de concentratie van de stoffen waarmee gewerkt wordt, dikwijls ook, zodat men er zeker van is dat het resultaat betrouwbaar is.
Zo wordt voorkomen dat je als patient ten onrechte een verkeerde diagnose krijgt.
zo is het verwisselen van bv. bloedmonsters (haast)
uitgesloten, de codes op de buisjes worden ingescand en de volgorde van de analyses liggen vast.
Zo wordt een kans op een fout geminimaliseerd.
Als analisten afwijkingen vinden, testen ze meestal nogmaals om vergissing uit te sluiten.
Hierbij moet je de term afwijking niet zien als afwijking van het gemiddelde, maar een afwijking tov een reeds eerder vastgestelde situatie.
Deze mensen zijn dus geen domme analysemachines.
het vergt een gedegen opleiding en een zeer nauwkeurige instelling, het eigen handelen mag de meting immers niet beinvloeden, het resultaat zou dan immers niet objectief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bloed-analist onderzoekt het bloed, degene die het kan LATEN doen, is iedereen met een artsenlicensie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk een Hematoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
orthomoleculaire arts.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik ben ernstig ziek geweest en had tekorten aan letterlijk alles!
In het ziekenhuis waar ik toen was opgenomen werd toen bij mij dagelijks 5 buisjes bloed afgenomen. (om de bloedwaarden te checken)
Dat heeft weken geduurd tot alles weer goed was.
Maar dat is geen apart beroep zover ik weet.De behandelende arts geeft de opdracht en de dienstdoende laborant komt bloed afnemen.Dat is tenminste mijn ervaring!