Als je zaterdag vroeg op moet, is het dan slim om donderdag ook vroeg naar bed te gaan? Zie omschrijving

Ik moet elke zaterdag ochtend vroeg op om te werken, ik werk bij een supermarkt en moet half 7 beginnen om bestellingen te maken, om uitgerust te zijn ga ik vrijdag altijd vroeg naar bed, maar soms kan ik niet slapen, vrijdag sta ik meestal rond 9 uur op, is het nou slimmer om donderdag laat naar bed te gaan zodat ik i de avond moe ben en sneller in slaap val, of juist niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Het ligt er een beetje aan wat je zelf prettig vindt en wat werkt voor jou. Waar ik zelf inderdaad vaak last van heb als ik vroeg op moet is dat ik de avond daarvoor niet goed in slaap kan komen. Ik zorgde er daarom voor dat ik 's-avonds lekker moe was. Voor jou zou dat betekenen dat je donderdag lekker kunt doen wat je wil en laat naar bed. Dan sta je vrijdag op en ben je een beetje brak omdat je te kort hebt geslapen. Die dag gewoon lekker een beetje actief zijn zodat je 's-avonds lekker moe bent en meteen in slaap valt als je je bed in kruipt.

Het nadeel van donderdag al vroeg gaan slapen is dat je vrijdag al fit bent ipv zaterdag en dus vrijdagavond waarschijnlijk slecht in slaap komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou donderdag de hele avond doorhalen zodat je vrijdag meteen slaapt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoudt je normale ritme.
Dus als je normaal om half elf naar bed gaat, doe je dat op vrijdag ook.
Drink 's avonds geen koffie en alcohol, eet niet te laat. Eventueel 's middags even naar de sportschool en je moet eens zie hoe goed je slaapt.
Welterusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou vrijdag vroeg opstaan en ook vroeg naar bed gaan. Dan zit je min of meer in het goede ritme en hoef je je minder te forceren (en op zaterdag minder te gapen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sleutel om goed uit te rusten door slaap is regelmaat, dat wil zeggen alle zeven dagen per week op dezelfde tijd naar bed en opstaan. De pest is alleen dat jonge mensen 's avonds actief zijn en moeilijk in slaap kunnen komen en 's morgens uitstekend in staat zijn om te slapen.

Maar je kunt er wel naar streven om de verschillen zo klein mogelijk te maken door de hele week ongeveer op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan, ook op zondag. Door je op donderdag al op je weekend voor te bereiden door op tijd naar bed te gaan en op vrijdagochtend om een uur of zes op te staan zit je al een eindje in die richting.

Ga je in ieder geval niet extra moe maken door je waak-slaapritme te verstoren. Dat heeft een averechts effect, weet ik maar al te goed na een arbeidsverleden van 26 jaar onregelmatige werktijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me ook altijd af, maar ik denk dat je beter later naar bed kan gaan zodat je meteen slaapt want dan slaap je net zo lang als dat je vroeg gaat slapen en dan heb je ook nog meer tijd voor bijvoorbeeld tv kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet waar. Als je laat naar bed gaat, verstoor je je ritme. En inslapen is veel beter dan uitslapen. Als je laat naar bed wilt gaan ben je helemaal niet moe 's avonds. Want dan verveel je je en dan ga je tv kijken ofzo. En dan is dat leuk en dan vergeet je dat je moe bent. Dat is echt niet verstandig. Gewoon vroeg naar bed gaan. En misschien moet je ook wel meerdere dagen ervoor eerder naar bed gaan. Want dan kan je een goed ritme opbouwen, en dan ben je er helemaal klaar voor die zaterdag! Succes ermee, he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad heel logisch.. Alleen heb ik een school rooster waar ik 2x 7 uur op moet staan en 3x later dan 10 uur.. Dus dat is heel rot aangezien als ik dan vroeg naar bed ga ik geen tv, computer of vrienden te zien krijg(in het weekend dan nog wel natuurlijk, maar alsnog).. Lastig!