Mag je een kind van 12 jaar een dieet aanbieden als het daarom vraagt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Kimath
13 jaar geleden
Absoluut niet, een kind van die leeftijd is nog in de groei. Je kunt wel advies geven over gezonde eetgewoontes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor dieet en waarom. Het lijkt me verstandig contact op te nemen met je huisarts en daar je vraag neer te leggen.
bamibal
13 jaar geleden
@Kimath: een dieet is niet per definitie om af te vallen. Een gezonde manier van eten noem je ook al een dieet. Een kind van 12 mag dus best een gezond dieet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*neer=voor*
Kimath
13 jaar geleden
@bamibal: dat is ook wel weer zo. Maar ik moet dan altijd gelijk aan afvallen denken, en dat is op die leeftijd absoluut niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik me voorstellen Kimath. Temeer ook omdat meisjes van 12 enorm modebewust gaan worden. De heupen worden breed, ze hebben al borsten waardoor ze zich vrouw voelen en dus ook vrouw willen zijn. Ze lezen veel tienerbladen of sites waar hun gedachten en wensen worden gemaakt, of in mijn ogen, opgedrongen. Veel meisjes van 12 die een dieet willen doen dit inderdaad om te vermageren omdat ze een voorbeeld nemen aan die catwalk skeletten waar meisjesbladen mee vol staan. Die kleding willen ze, maar ook dat uiterlijk omdat ze denken dat dit het ideaal is. Ik zat hier ook meteen aan te denken. Temeer ook omdat de meeste beginnende pubermeisjes meer aandacht voor de chipspot hebben dan een gezondheidsdieet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath, goed advies hoor, jij laat je kinderen dus eten wat ze willen en hoeveel ze willen..
Zo niet; dan staan ze op het dieet wat jij ze voorschrijft. Aan de andere kant ben ik het helemaal met je eens, als het over een of ander "verlies 4 kilo in 4 weken" dieet gaat, maar dan moet je dat er wel ff bij zeggen. (en de vraagsteller trouwens ook)
Kimath
13 jaar geleden
@Jackd:
punt 1: ik heb geen kinderen
punt 2: wat ik bedoel is geen dieet, maar een gezonde levensstijl. Een dieet is meestal van korte duur, en is er vaak op gericht om bepaalde voedingsstoffen weg te laten uit het voedingspatroon. Een gezonde levensstijl is gevarieerd eten, beetje letten op voldoende groente en fruit, en voldoende bewegen. Dit hou je de rest van je leven vol. Bij een dieet lukt dit meestal niet, omdat je dan tekorten krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben ik het helemaal met je een Kimath.
Een gezonde levensstijl is voor veel mensen tegenwoordig moeilijker dan een dieet en wordt vaak zo gezien.
voorbeeld: ik eet als tussendoortje vaak een wortel: "weet eet jij nou" is een vaak gehoorde uitspraak..
Kimath
13 jaar geleden
@Jackd: die opmerking krijg ik ook vaak. soms neem ik eens wortels, snoeptomaatjes of sla mee naar het werk, gewoon omdat ik dat lekker vind.
Veel collega's roepen dan: je bent toch geen konijn? En vervolgens eten ze zelf een broodje frikandel met mayo..

Antwoorden (24)

Ligt eraan wat voor een dieet. Als het kind te dik is en zelf vraagt om een dieet om af te vallen, lijkt het me prima. Wel in de gaten houden dat het kind niet doorslaat, de andere kant op. Een ook dat het wel gezond blijft eten en aanmoedigen om meer te gaan bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dieet, nee. Kind is in de groei.

Maar het is een gerichte vraag, dus wel aandacht voor de reden van de vraag en samen kijken naar wat er mogelijk is, zonder dat groei in gevaar komt. Vaak kunnen er dingen geschrapt worden of een betere verdeling plannen van het voedsel.
Plus kijk of kind iets aan sport wil doen. Zwemmen, Lopen, fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm ik ga je niet minnen maar ik ben het niet helemaal met je eens. Tuurlijk moet je eerst kijken naar beweging maar voor sommige is minder eten gelijk aan een dieet. Stel dat jij je kind (ja, ouders hebben hier een aanzienlijke rol in) elke middag flink laat snacken en vervolgens hiermee stopt, dan zal je kind dat zeker wel als dieet aanvoelen. Als een kind hier dus om vraagt kan dit gerust. Als een kind vraagt om shakes, pillen en sonja troep dan nee. Maar die laatste dingen zijn ook voor volwassenen niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder dieet versta ik afwijkend van het normale eetpatroon.
Vandaar "Vaak kunnen er dingen geschrapt worden of een betere verdeling plannen van het voedsel.
""
Dus kijk of je de slechte dingen eruit kan halen. Dat is geen dieet. Dat is verantwoorde keuzes maken.
Ja dat mag.
Een afvaldieet mag niet, tenzij het kind te dik is.
Een gezond dieet mag wel.
Een gluten/noten/lactose vrij dieet mag ook.
Denk wat jou het beste lijkt zodat het geen anorexia kind word.
Met een gezond dieet kan ze ook iets afvallen maar niet meer dan dat ze eigenlijk zou moeten wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Nou.. dat glutenvrije of notenvrije of lactosevrije dieet is alleen dan goed als het kind allergisch voor genoemde producten is. Anders moet je zo'n dieet echt niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook. Het lijkt me ook wel zielig als je een kind van alle lekkere dingen onthoud zoals pinda's en roomijsjes
Ja hoor. Als jij het kind kan sturen in wat wel en niet gezond is om te eten is dat prima. Dus geen: McD, Burger King en patat 4 keer per week, en wel verse groente, fruit en lekker brood. Als je dat aan kan leren omdat het kind zelf zich zorgen maakt over het figuur, dan ben je m.i. goed bezig.

Als je het over 'lijnen' hebt, oftewel: Een dieet bestaande uit te weinig calorien om van te groeien, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kind absoluut te dik is en een ongezonde eet/leefstijl heeft, mag je het zelfs ONgevraagd voedingsadviezen (dieet vind ik een te groot woord en ook niet verantwoord) geven, alsmede tips om te bewegen.

Is het kind overduidelijk niet te dik, dan zou het echt misdadig zijn. Je geeft het ook geen drugs ofzo als het daar om vraagt, als je weet dat het dat jonge lichaam kan slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker mag dat. Als het kind te dik is zou ik zeggen, "het moet" Doe dit in overleg met een dieetist. Regel zo snel mogelijk een afspraak. Dat kan via de huisarts. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kind volgt het Pelser dieet. Het komt er eigenlijk op neer dat hij minder suikers en toegevoegde stoffen binnen krijgt. Wel een intensief dieet, je moet het als ouder ook willen. Je kan geen KFC zitten eten als hij sperziebonen moet eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je dat niet zomaar doet. (ik heb een stukje gelezen, als je het doet i.v.m. ADHD: goed bezig. Zo niet, dan ben ik nieuwsgierig waarom.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, hij heeft de diagnose ADHD.
Alleen als ouder mag u uw eigen kind voorstellen een ander voedingspatroon te volgen.
Het liefst in overleg met een dietist(e)
Streef geen geitenwollensokken oplossingen na,
maar gebruik het gezonde verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
wat zijn geitenwollensokkenoplossingen als het om een dieet gaat?
Een afvaldieet niet, daar is een kind van 12 jaar nog te jong voor omdat het kind nog in de groei is. Maar je kan het de eetgewoonte aanpassen of veranderen, dat scheelt al vaak een hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga niet op eigen houtje een dieet samenstellen. daar zijn diëtisten voor, die weten precies wat ze doen.
Vind je zelf dat het nodig is, ga dan met haar naar een diëtiste. Dan heeft het kind toch het gevoel dat ze serieus genomen wordt.
Vind je zelf dat het nergens voor nodig is, zeg dan dat je met een diëtiste hebt gesproken en geef haar/hem dan een verantwoorde leefregel: vezels in de vorm van volkorenprodukten, fruit, groenten, zuivel en minder schadelijke stoffen zoals frisdrank, snoep, snacks etc.
Je voelt zelf wel aan hoeveel goed of verkeerd is.
Oh ja ; de diëtiste heeft natuurlijk ook gezegd dat meer bewegen erbij hoort! ( mocht ze veel computeren ofzo)
;)
amc
13 jaar geleden
De ene zegt nee, de ander zegt ja en je bent nog geen stap verder.

Neem geen enkel risico met een kind en zeker omdat dit kind op de vooravond staat van de groeispurt en dan kan verkeerd voedsel levenslange gevolgen te weeg brengen. Dus stel je vraag niet hier, maar ga naar de professionals. Die kan je vinden via je huisarts. Ga niet zelf zitten experimenteren via een site met onbekende mensen die er geen verstand van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas vertel je niet wat voor dieet. Velen lezen bij "dieet" weinig eten om af te vallen. In die leeftijd lijkt me dat weinig zinvol, maar via de huisarts een dietist raadplegen lijkt me wel raadzaam.

Gaat het om een vegetarisch dieet, dan kan dat op zich prima, als de rest van de familie dat kan ondersteunen.

Wel (of anders) zal het kind moeten snappen dat het in een gezin samenleeft, en tot het 18 jaar oud is, zich dient te houden aan de opgelegde leefregels van de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetarisch is niet goed voor opgroeiende kinderen. In vlees zitten stoffen die je kunstmatig alleen kan aanvullen met emmers vol van een bepaald soort rommel. Ik weet niet precies meer wat het is. Het is in de medische wereld allang bekend dat vegetarische kinderen problemen of achterstand hebben met de beenderen en spieren. Ook is de weerstand tegen ziektes minder. En mens is een alleseter en dat houd in dat we ook vlees nodig hebben. Het is verstandig om dat te accepteren. Daarom hoeft er niet elke dag een kilo vlees op het bord te liggen, maar een karbonade in de week is voor volwassenen niet slecht en voor kinderen noodzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, over eten is veel onzin verteld, en natuurlijk brengt het Informatie Centrum voor Vlees het allemaal alsof ze het het beste weten. Maar er zijn best veel landen waar vegetarisch eten de norm is, en de kinderen daar groeien gewoon op als hier. Een karbonade in de week is niet slecht, maar wie eet er hier uberhaupt nog 1x per week vlees? Ik heb de indruk dat de norm *minstens* 7x per week is. Je hebt echt geen "bakken vol met rommel" nodig. Rommel uberhaupt niet, en zolang je geen topsporter bent (die mogen toch al niet "gewoon" eten), kan vegetarisch eten echt geen kwaad. Maar als dubieus onderzoek komt met dat kleurstoffen en glansmiddelen in snoepjes wellicht de oorzaak zijn van ADHD, dan blaat de voedselindustrie meteen "dat is nog helemaal niet waterdicht onderzocht". Maar dat je zonder vlees allerhande nare aandoeningen krijgt (zoals minder kans op kanker enzo ;-) weten ze keer op keer als volkswijsheid te verkondigen.
Kristal
13 jaar geleden
Ja, BoerBuitendij, dat is echt onkunde wat je zegt. Stoffen die je nodig hebt maar die je zou kunnen gaan missen als je geen vlees eet zitten ruimschoots in o.a. noten, (de rauwe zijn het beste en het lekkerste vind ik) en ook in bijvoorbeeld peulvruchten. Dus ik snap niet over welke rommel je het hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal, dat is de propaganda van "Berendien uut Wisp" en het Info Centrum voor Vlees met hun foldertjes vol pseudo-wetenschappelijk onderzoek. Vlees is best niet ongezond, maar het vlees uit de supermarkt valt onder een andere categorie (lees: met water opgepompte hormonentroep). Maar goed, een ieder moet het onderzoek geloven dat hem goeddunkt, er is inderdaad vaak genoeg beweert dat je dom zou worden als je geen vlees at. Of het waar is, moeten die vleeseters dan maar zelf bepalen.
nee, dat is niet gezond je kan ze wel een boekje van voedingscentrum aan bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik echt NIET doen. Een dieet is zwaarder dan mensen denken. Een kind van die leeftijd is nog in de groei, en helemaal richting de puberteit moet een kind goed eten. Je kan wel bijv. frisdrank, en alle ongezonde tussendoortjes laten vervangen door water, fruit etc. Maar een dieet is het drastisch korten van calorieën en dat is echt op die leeftijd not done.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het kind overgewicht heeft lijkt mij van wel, laat het gewoon meer sporten en let op zoete drankjes en snoep :) is toch nooit wat mis mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieten zijn er in vele vormen. een dieet is eigenlijk stijl van eten dus je kan een vetvrij dieet of juist een gezond dieet. Een dieet met veel groeten kan ervoor zorgen dat je afvalt maar is ook heel gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind van 12 is wijs genoeg om rekening mee te houden als het invloed op de eigen voeding wil hebben. Maar hou er rekening mee dat afvallen doorgaans niet gezond is voor kinderen met overgewicht. Het streven moet zijn om een kind naar een gezond gewicht te laten toegroeien, tenzij het echt buitenproportioneel te zwaar is.

Over een kind met een normaal of te laag gewicht hoeven we het toch hopelijk niet te hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang een kind in de groei is, is het niet raadzaam hem/haar een dieet aan te bieden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als het ook echt nodig is, als het heel dun is of heel licht, zou ik het niet doen, ook niet als het er zelf om vraagt! maar anders zou ik het aan een diëtiste vragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is te zien als het echt heel zwaarlijvig is of niet.
als het echt zo is dan zo ik zegen.
geen snoepjes meer maar fruit.
alleen maar water drinken.
en maar 1 bord eten.
vb s morgens 2 boterhammen met hesp of kaas met een glas water
s middags 1 vol bord eten met groenten pataten en vlees
en s avonds ook een 1 bord vol met groenten pataten vlees
en als tussen doortje een appel ofzo
als ze dit een jaar of 6 maanden blijft volhouden zie je het resultaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
plus iedere dag een beetje sport :)
succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als jij zelf het dieet samenstelt. Het kind mag wel optische dingen noemen.Als het graagaardappelen eet ,moet je er geen puree van maken.Dat geld ook voor de andere etenswaar.Het kind vind het dan fijn als het ook op het bord zichtbaar is . Voor de goede orde : alle vormen van smaak worden beinvloed door gewenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou samen met het kind bekijken waar de behoefte ligt. Is er sprake van ernstig overgewicht dan raad ik je aan om dit via de huisarts of een dietiste te laten verlopen. Wanneer het alleen om aanpassen van de voeding gaat, minder snoep etc. kan je dat makkelijk zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als het kind overgewicht heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het kind erom vraag zal er geen medische reden zijn (dan zou de dokter het adviseren)

het is waarschijnlijk dat het kind zich te zwaar voelt in dit geval. simpel nee verkopen is naar het kind toe niet echt meelevend, maar om aan grillen toe te geven is ook weer niet verstandig.

is het kind idd zwaar kijk dan samen naar het eetpatroon.
laat het kind voor een week opschrijven wat het eet en hoeveel het beweegt (fietsen van en naar school bv, maar ook sporten)

zo kan je kijken wat er anders en beter kan.
vervang een boterham voor een andere vezelrijke variant, een extra stuk fruit tussendoor, wat vaker mager vlees bij de maaltijd, 1 keer in de week vis, wat extra rauwkost bij de maaltijd, een schaaltje magere (vruchten) yoghurt als tussendoortje...... er zijn heel veel aanpassingen/veranderingen te bedenken.

als je dit ook nog eens opschrijft kom jij aan de wens van een 'dieet' tegemoet, maar ben je gewoon bezig met veranderingen aanbrengen (gezonder/verantwoord eten) het is maar net welke naam je hieraan wil geven natuurlijk.

ouder blij (geen dwangmatig streng dieet), en kind blij (het is toch een 'dieet'!) zonder het af te schepen met 'je bent nog in de groei' of 'een dieet is slecht op je leeftijd'

succes!!