wat zijn de verschillende soorten iq's/ slimheden?

Een vriend van ons doet de universiteit, en als je wat technisch wil weten bijvoorbeeld over aardwarmte, kernenergie etc dan kan hij het je uitleggen.

Toch hebben we toch vaak het idee dat hij dom is, grappen begrijpt ie vaak niet, hoe mensen op hem reageren snapt ie niet, en nog veel meer van die dingen.

hoe heet dan dat extra boerenverstand wat mijn vriend mist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
wat jij beschrijft, is sociale interactie. Dat is totaal niet afhankelijk van IQ.
Kimath
13 jaar geleden
Dat wil absoluut niet zeggen dat iemand dom is. Ik heb zelf ook moeite om van iemand de emoties te lezen, of snappen dat iemand een grapje maakt. Maar mijn intelligentie en kennis is wel goed.
Kimath
13 jaar geleden
@mjager: bij mij komt het door Asperger, een vorm van autisme. Ik moest er wel aan denken, maar heb het maar niet uitgesproken.

Antwoorden (6)

Jij hebt het niet over IQ, maar over EQ, oftewel Emotionele intelligentie. Dit zegt veel meer over de emoties van iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naïviteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wijzen op het syndroom van Asperger, wat zich kenmerkt door een hoger IQ en slechtere sociale eigenschappen.
bamibal
13 jaar geleden
Je vriend zou een stoornis in het autistisch spectrum kunnen hebben, zoals klassiek autisme of het syndroom van Asperger. Mensen met autisme hebben vaak moeite met de sociale interactie met de medemens, zoals inderdaad het snappen van grapjes of figuurlijk taalgebruik. Daarbij kunnen ze voor een bepaald onderwerp bijzondere belangstelling hebben, waar ze dan ook alles vanaf weten en uren kunnen vertellen.
Is hij weleens getest op autisme?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als intelligentie betekent ‘vermogen om te leren en problemen op te lossen’ kan dat op veel verschillende manieren. De IQ test laat alleen je taallogische leervermogen zien. Dat is in het onderwijs ook het belangrijkste.

Maar je hebt ook natuurlogische, fysieke en muzikale leervermogens en sociale of emotionele intelligentie. Iedereen heeft daar een eigen pakketje van.

Sommige mensen missen juist iets dat in onze samenleving erg belangrijk is en zijn dan autistisch, dyslectisch of ruimte-doof (is daar geen naam voor?)
Sommige mensen blinken juist enorm uit in één zo'n intelligentie en dat noemen we dan natuurtalenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gebruikte is die van A, B en C-intelligentie.
Waarbij A met name slaat op academische vaardigheden (dat wat een IQ-test meet), B op boerenslimheid (sociale vaardigheden die je in staat stellen met minder academische intelligentie toch heel ver te komen in het leven) en C voor creativiteit (die je in staat stelt ook zonder veel algemene kennis of inzicht oplossingen voor problemen te kunnen vinden door het vermogen buiten kaders te denken).

Daarnaast hebben we ook nog de emotionele intelligentie (die met name te maken heeft met het kunnen uitstellen van behoeften en frustratie-tolerantie en wat overlap met B heeft.

En ja, mensen die ene zeer sterk analytisch denkvermogen hebben zijn niet altijd even sociaal begaafd. Sterker nog, at gaat zelfs vrij vaak samen. Ik vermoed dat je vriend wellicht wat autistische trekjes zou kunnen hebben. (Wat veel mensen hebben zonder meteen onder de definitie 'autist' te vallen trouwens).

Toegevoegd na 46 seconden:
Daarnaast hebben we ook nog de zeer moeilijk te meten vormen van intelligentie die niet altijd zo genoemd of gezien worden, zoals lichamelijke intelligentie die je ziet bij (top)sporters, of muzikaliteit.