Bent u voor of tegen dierproeven voor wat betreft cosmetica?

Oftewel: zijn mooie rode lippen of een lekker geurtje onder je oksel belangrijker dan 't leed van de dieren?

(Uiteraard is er ook cosmetica waarbij er niet getest is op dieren, of wordt er doorontwikkeld op basis van oude dierproeven - maar over die producten gaat mijn vraag hier even niet :). Ook is de vraag niet of 't nog uberhaupt veel voorkomt, zulke dierproeven voor cosmetica. (Misschien is 't wel bijna uitgeband?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien is het wel uitgebannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou mooi zijn!
(Tenminste, da's mijn mening.)

Het beste antwoord

Tegen.

Wat zouden wij mensen ervan vinden als een andere diersoort ons zou gaan opsluiten en testen voor hun schoonheidsproductjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

ik ben vierkant tegen.
te zot voor woorden dat dieren moeten lijden voor zo iets onbenulligs als make-up.
Rieneke1
14 jaar geleden
Voor... Omdat anders mensen het haasje zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moest ik toch wel ff om lachen...
Maar ik weet eigenlijk niet zeker of je 't ook meent. Lijkt me niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen kiezen, dieren niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan elke mening verdedigen en ze waren allemaal tegen vóór me... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me geen geldige reden. Je moet toch zeggen wat je vind, niet wat je kan verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een individueel dier zich moet offeren voor de soort mens, dan kies ik voor voor dat individuele dier boven een individuele mens om de soort mens te redden... En dat vind ik al zo bij cosmetica...
Tegen. Ik kan wel zonder dat ene speciale kleurtje lippenstif dat zo goed een hele dag blijft zitten, als ik dat alleen kan krijgen door verantwoordelijk te zijn voor dierenleed. Het is niet bepaald een eerste levensbehoefte, zoals bijvoorbeeld bij medicijnen.

Ik let er dan ook op als ik cosmetica koop. Gelukkig is dat in Nederland heel gemakkelijk: alle Nederlandse merken zijn proefdiervrij, omdat het testen van cosmetica op dieren hier simpelweg verboden is. Zo zit je bijvoorbeeld bij eigenmerkproducten van drogisterijen (die ik al wel koop omdat ik ook niet van al te dure cosmetica houd) in Nederland automatisch goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een +1, sowieso al vanwege je antwoord bij Lampje.
Ik ben absoluut tegen.

De dieren worden vaak gruwelijk mishandeld, voor zulke onzinnige dingen.
Er zijn inmiddels moderne technieken waarmee je ook kunt testen hoe goed je product is.

Ik vind het niet kunnen, en hoop dat er zoveel mogelijk aan gedaan wordt deze praktijken te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees net op de site van Proefdiervrij dat de EU sinds maart een test- en handelsverbod op diergeteste cosmetica heeft ingevoerd, in ieder geval voor 10 van de 13 testen voor nieuwe ingrediënten: http://vereniging.proefdiervrij.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=1067&hoofdid=0
Tegen, mijn kat heeft geen cosmetica nodig voor volle rode lippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Lekker dier" heeft een lijst van diervriendelijke cosmetica - kijk maar eens hoeveel het er (gelukkig) al zijn....
Bodyshop is waarschijnlijk bij iedereen wel de bekendste.
Nee, dus - ik vind het niet nodig bij elk seizoen een nieuw kleurtje/geurtje te hebben ten koste van dierenleed .
Maar ik vind de nieuwe tendens naar bont gebruiken in de collecties van de modekoningen ook niet zo nodig....
Er wordt al te veel gesold met dieren, en uit de antwoorden van veel GVérs blijkt dat we er allemaal behoorlijk de buik van vol hebben. (pun intended)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wakker dier heette ooit Lekker Dier, geen Freudiaanse verspreking dus.
Absoluut tegen, ik vind het te bizar voor woorden dat dieren moeten lijden zodat wij de juiste kleur lippenstift kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok... in de EU verboden vanaf 2009. Da's in elk geval al mooi.
Ik ben alleen voor dierproeven als het echt nodig is. Cosmetica is prima te maken zonder dierproeven, dus lijkt het me onnodig hier dierproeven voor te blijven laten bestaan. Dierproeven voor wat betreft cosmetica ben ik dus absoluut tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tegen get gebruik van proeven op levende dieren om cosmetica te testen en voor het onderzoek naar alternatieve testen. En in het algemeen ben ik tehen het doen van dierproven waarin dieren lijden. Ik vind wel dat een cosmetisch artikel getest moet zijn voordat het verkocht kan worden. Rode lippen is toch prettiger dan rode ogen.

Maar er zijn veel alternatieven voor dierproeven en die worden doorgaans toegepast:
http://www.allesovercosmetica.nl/pages/view.php?page_id=326

Het aantal dierproeven voor het testen van cosmetica is de laatste jaren al minimaal t.o.v. het totaal aan dierproeven dat wordt uitgevoerd. Tegenstanders van dierproeven weten met zielige plaatjes al snel de publieke opinie mee te krijgen. Of die ook echt praktijk zijn of uitzondering zeggen ze er niet bij.

Vanaf 2009 zou er een verbod moeten zijn op dierproeven, dus ik hoop dat alle mensen die hier tegen zijn ook gestemd hebben voor de Europesche verkiezingen. Dit soort zaken moeten namelijk juist Europees aangemakt worden.

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vh95l1xqujwu

Toegevoegd op 15-06-2009 16:36:33
Gek dat het iedereen hier is ontgaan dat er al vanaf 13 maart een verbod op is en in 2013 voor een aantal andere testen. Vanaf 2013 is het dierenleed, althans wat cosmetica betreft, geheel uitgebannen. En in dierproeven voor medicijnen wordt ook voortgang geboekt met alternatieven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geheel: van de 13 veiligheidstesten die gedaan moeten worden op nieuwe ingrediënten, zijn er 10 waar alternatieven voor bestaan. Voor die 10 zijn dierproeven geheel uitgebannen. Voor die 3 overgebleven testen is uitstel verleend, cosmetica waar die drie dierproeven op zijn gedaan mogen dus nog steeds verhandeld worden binnen de EU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheel gelezen, je zei al dat het in 2013 pas geheel wordt uitgebannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik deze link nog even toevoegen:
http://www.bartstaes.be/news.php?id=394
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En deze link:
http://www.nu.nl/lifestyle/1932488/verbod-op-dierproeven-makkelijk-te-omzeilen-.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de aanvulling. De toevoeging had ik inderdaad voor de volledigheid erbij gezet. Hierbij zie je wel weer wat een voordeel een Eurpesche regelgeving geeft. Het is veel effectiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede link Penny!
Voor, als het schadelijk is voor mensen is toch wel iets dan als dieren er aan dood gaan. Hoe zouden jullie het vinden als een familielid deodorant gebruikt en door een nare bijwerking voor ze leven verminkt is of zelfs dood gaat. En als dit getest was op rat of een aap was dit nooit gebeurd. (noem me maar een egoist en geef maar minduimpjes mening = mening)

Toegevoegd op 15-06-2009 16:37:17
Correctie eerste zin "toch wel iets erger"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor cosmetica ben ik er fel op tegen. Wil niet weten hoeveel pijn die diertjes hebben. Als het om medicijnen gaat vind ik het wel een totaal ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tegen die kutzooi, maar helaas is niet duidelijk waar en hoeveel dieren er zijn gemarteld voor een bepaald middel. De fabrikant weet dondersgoed hoe dat te verdoezelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TEGEN!
Ik koop meestal nederlands merken make-up, die zijn (als het goed is) proefdiervrij.
Als er een alternatief is, waarom zou je dan levende wezens die kunnen voelen gebruiken?
Mensen zeggen wel dat ze voor zijn, omdat ze niet willen dat er op mensen getest wordt, maar dieren voelen precies hetzelfde!

Als je nou bezig bent met een heel belangrijk medicijn uit te vinden: oke, alleen als het echt niet anders kan, en je die resultaten écht nodig hebt.
Maar voor zoiets onbenulligs als make-up echt niet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Igv cosmetica: tegen.
Igv medicijnen: voor. Ik ga er even vanuit dat dit je volgende vraag wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat wordt niet mijn volgende vraag. Waarschijnlijk omdat ik 't antwoord al denk te weten: een zeer grote meerderheid is voor 't doen van proeven op dieren als 't om medicijnen gaat.
Gewoon helemaal super-tegen, want cosmetica is niet noodzakelijk en ze blijven vaak ook eindeloos dezelfde proeven herhalen terwijl we inmiddels allang weten welke rotzooi wat doet (of juist niet).
Dierproeven op medicijnen vind ik van een iets andere orde, maar met een kanttekening, want dieren zijn geen mensen en uiteindelijk krijg je je belangrijke resultaten pas als er op mensen getest gaat worden. Of dat in een eerder stadium moet gebeuren en met / op welke mensen dan en in welke mate van vrijwilligheid is een ander verhaal, maar dieren zou alleen moeten gebeuren als het echt niet anders kan. En voor cosmetica lijkt het me in alle gevallen overbodig -maar da's vooral ook omdat ik cosmetica coverbodig vind, vooral al die werkeloze kwakzalf die niet eens meer dient voor versiering maar loze beloften levert in vlekkeloos potjeslatijn. Blegh.