Dit is waarschijnlijk Anisocorie.
Klachten

De belangrijkste klachten bij anisocorie zijn problemen met het zien. Bij een verwijde pupil kan het nabijzien met één oog verminderd zijn. Bij een vernauwde pupil kan het donkerzien met één oog verminderd zijn. Bovendien kan de patiënt of zijn omgeving een verschil in pupilgrootte hebben opgemerkt zonder dat daarbij klachten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik neem aan dat je bij daglicht ook door die kleine pupil vrij scherp kunt zien; bij schemerduister zal de lichtopbrengst onvoldoende zijn om goed te kunnen zien met dat oog.
kun je vrij eenvoudig uitproberen lijkt me.
Een andere betekenis zou ik er niet graag aan hechten; ieder mens heeft wel kleine afwijkingen in de symmetrie van zijn lichaam, maar bij pupillen vallen ze alleen meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pupil wordt kleiner als er meer licht op het netvlies komt en groter als er minder licht op het netvlies komt.

Als de ene pupil groot blijft denk ik dat de spiertjes in die iris niet voldoende spannen (kringspieren) of ontspannen (radiaal spieren). Of andersom, het kan ook dat de ene pupil klein blijft t.o.v. de ander.

Je zou eens een proef kunnen doen door even te wennen aan het donker en dan een beetje licht aan te doen. Laat iemand anders in je ogen kijken. De pupil zou dan op zijn grootst moeten zijn. Andersom kan ook door een lampje erin te schijnen. De pupil zou dan het kleinst moeten zijn.

Het lijkt mij geen ernstige afwijking, maar je zou dit het beste even kunnen vragen aan de huisarts. Als die het niet vertrouwt kan hij/zij je doorverwijzen naar de oogarts. Ik zou niet teveel vertrouwen op de expertise hier, inclusief ondergetekende.

Toegevoegd op 14-06-2009 21:08:34
Ik zie dat Alslajemelevend een medische term heeft gevonden op wikipedia. Daar staat ook dat de huisarts de diagnose moet stellen. Dat lijkt mij een goede conclusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit betekent niks bijzonders. Het enige wat ik kan bedenken is het volgende:

Om kleur te zien moet een bepaalde drempelwaarde van de lichtintensiteit overschreden worden, anders worden de kleurwaarnemende cellen niet geactiveerd. Misschien is het bij jou zo dat voor je ene oog deze drempelwaarde hoger ligt dan bij de ander, en dat het oog daarom meer licht moet vangen met die ene pupil die daarom groter is. De reden dat ik dit denk is omdat je pupillen in het donker ook groter worden omdat ze meer licht op moeten vangen, en bij een grote lichtintensiteit juist kleiner worden om je oog te beschermen.

Dit weet ik overigens niet zeker, het is maar een speculatie.

Als je twee verschillende irissen hebt komt dit meestal door een 'foutje'in het DNA. In jou geval zou het 'foutje' dan zijn dat je ene drempelwaarde hoger ligt dan de ander, en is het feit dat je pupillen verschillend zijn daar het gevolg van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff meestal stellen arsen zo een beroerte of beschadiging vast o.o laten we het niet hopen en ga maar snel naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je even naar een dokter moet.

Wij zijn geen artsen en kunnen dit niet beoordelen. Er zijn verschillende redenen waarom je ene pupil groter kan zijn dan de andere. Het enige wat je hier kunt krijgen, is valse geruststelling of onterechte zorgen, je ziet dat er al heel verschillende 'diagnoses' zijn genoemd.

Ga naar de dokter en laat het uitzoeken. Als er echt iets aan de hand is, kan hij je doorverwijzen, en als er niets ernstigs aan de hand is, kan hij je geruststellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft David Bowie ook, dus je kunt er ver mee komen :):)

http://991.com/newGallery/David-Bowie-Heroes---Sealed-438355.jpg