Het verliest langzaam zijn kleur gelijdelijk het groeit er dus niet in vanaf de wortel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het mee oneens. Het groeit wel vanuit de wortel, aangezien je bovenop het hoofd van een persoon de eerste tekenen van grijze haren ziet. Het komt niet door de zon o.i.d. dus moet het haast wel vanuit de wortels komen, lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haren zijn gepigmenteerd doordat het lichaam het aminozuur tyrosine omzet in melanine. Er bestaan twee types melanine: eumelanine (zwart pigment) en pheomelanine (rood/geel pigment). Welke kleur het haar uiteindelijk krijgt, hangt af van welk soort melanine aanwezig is in de haarschors (cortex) en in welke concentratie. Bruin haar is doorgaans een mengsel van het zwarte met het rode pigment.

Haar wordt tijdens het ouder worden grijs doordat de melanineproductie niet eindeloos is. Het grijs worden van het haar komt bij beide geslachten voor en is in feite kleurloos. De haarschachten lijken sterk vergroot wel wat op glasvezels. Het ontstaat doordat het haarzakje geen pigment meer aanmaakt. De leeftijd waarop het grijswordingsproces in gang wordt gezet varieert sterk per persoon.

Conclusie: Je haar krijgt bij het groeien elke keer een beetje pigment mee, het deel dat melanine mee krijgt blijft dit houden. De kleur kan niet verbleken of iets dergelijks.
Op een bepaald moment in je leven is deze melanine-voorraad echter aan het leegraken. Dan krijgen de groeiende haren steeds minder pigment mee totdat ze uiteindelijk niets meer ontvangen. Op dit moment zijn je haren helemaal grijs.