Morgen geef ik een presentatie op een basisschool (groep 4/5) over gezonde voeding, iemand suggesties om te vertellen?

Het moet educatief zijn, maar wel zodat de kinderen van die leeftijd het leuk vinden en het ook daadwerkelijk begrijpen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt vertellen over hoe je je voelt als je gezond eet, namelijk energiek en vrolijk. En dat je bij veel ongezond eten niet alleen dik kan worden, maar dat je je ook meer moe zal gaan voelen. En dat gezonde voeding uit de schijf van vijf zorgt dat je goed groeit en minder snel ziek wordt. En ik zou ze proberen te laten inzien dat je wel soms ongezond mag eten, maar dat ze zelf hun pappa en mamma moeten vragen om gezond eten zodat ze groot sterk en energiek worden of blijven. Het zijn namelijk vaak de ouders die bepalen wat de kinderen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, top antwoord. Ik ga dit zeker erbij gebruiken.

Andere antwoorden (6)

Wat er gebeurd als je ongezond eet, wel laten zien met leuke plaatjes. Iets vertellen over de schijf van 5. Hang op een bord allemaal plaatjes van etenswaren en laat ze kiezen wat wel en niet gezond is. Laat ze een maaltijd maken met die plaatjes. Je moet ze gewoon veel dingen laten doen die interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste reactie hierboven is best nuttig. Als kleintjes alleen maar moeten luisteren, dan hou je de aandacht niet vast. Zeker vragen stellen in de klas, dan blijven ze erbij met hun aandacht. En je verhaal afronden met een gezond hapje, bijvoorbeeld een doosje rozijntjes (in grote uitdeelzak).

Laat ze maar vertellen wat zij eten. Wat voor beleg op brood, wat 's avonds met warm eten. En schrijf dan een kolom op het bord met 4x gezond en 4x ongezond.

Laat een sheet zien van een heeele dikke meneer. En maak daar een verhaal om heen. Kindertjes moeten ook af en toe kunnen lachen.

Inleiding heel eenvoudig houden. Hallo allemaal! Ik ben..Weten jullie waarom ik hier vandaag in de klas ben? Ja? Zeg het maar....enz.

Geen moeilijke worden. Rus-tig praten. Oogcontact houden. Niet te lang.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of de kinderen het leuk zullen vinden om in de kolom "ongezond" geplaatst te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zet de kindjes er niet neer, maar alleen hun antwoord. Zo leren ze juist, wat goed eten is en wat ongezond is. Krijgen ze echt geen trauma van hoor. Luisteren ze juist extra goed naar wat wel het juiste antwoord is want dat willen ze een volgende keer ook kunnen roepen!... Het wordt in ieder geval een hele leerzame les voor de kinderen!
Jammer dat je deze vraag niet eerder hebt gesteld, er zijn namelijk bij het voedingscentrum nuttige info folders aan te vragen. Ik zou wel allemaal plaatjes van eten laten zien en dan vragen is dit gezond of ongezond, wat denken jullie...zo kun je dat met veel soorten eten doen. Daarna ga je vertellen, dit eten heeft ...calorieën en is dus wel/niet zo gezond. Zo kun je gelijk checken wat ze er al van weten of juist nog niet weten. Je kunt ook uitleggen dat sommige eten ook gezonder klaargemaakt kan worden, zoals bijv. friet uit de oven i.p.v. de frituur etc. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik wel.. en ook via voedingscentrum mails gestuurd maar hier helaas niks op terug gehad. Van die plaatjes vind ik ook een goed punt, dat ga ik er zeker bij gebruiken. meer plaatjes, minder tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien volgende keer bellen en onthouden wie je hebt gesproken, als je dan niks ontvangt kan je opnieuw contact opnemen met de desbetreffende. Veel succes
een soort quiz doen met wat is wel en wat is niet gezond, wie het goed heeft krijgt bijvoorbeeld een druif, zoiets ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ej moet w foto's ophangen, een van een hele
dikke man, en een van een goed gebouwde man(of misschien een superheld) en iedereen foto's v
an voedsel geven, en die mogen ze bij de dikke en gewoneman hangen.
En later fotoks laten zien van ongezond en heel ongezond voedsel, en dat de dikke man het chips krijgt en de dunne man een rijstwafel.
En laat de verhoudung zien, zoveel chips is zoveel appels (qua calorien) en zoveel minuten fietsen
Als foto zal ik wel een foto van fat bastard uit austin powers of een andere dikke slechterik gebruiken, want er kunnen mensen zijn met dikke familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen zijn geen lange termijn denkers, en gezondheid is voor hen een vanzelfsprekend iets. Probeer ze te motiveren door het nut van gezond eten te laten begrijpen op hun niveau: Je wordt er groot van, sterk van, je kunt met de juiste voeding lekker spelen, sporten en bewegen. leg uit dat bepaalde voeding je helpt om wondjes te genezen, haar en nagels te laten groeien, het helpt je vechten tegen ziektes en maakt je botten sterk. kortom, geef concrete voorbeelden. stel voor jezelf een paar lesdoelen. bijvoorbeeld dat de kinderen zich realiseren dat eten gezien kan worden als een brandstof en bouwstof en beschermende stof, en dat ongezond eten best lekker is, maar dat je het gematigd moet eten anders.....etc. succes! en als plaatmateriaal kun je prachtige prentenboeken bij de bibliotheek halen. het lokaal heeft vast ook een digibord, dus je hebt genoeg beeldmateriaal tot je beschikking.