Wat is 't verschil tussen antigenen en antistoffen?

Ik weet:
Bloedgroep
A heeft antigeen A, antistof B
B heeft antigeen B, antistof A
AB heeft antigeen A en B, geen antistof
O heeft geen antigeen, antistof A, en B

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23K

Antwoorden (3)

De bloedgroepen worden bepaald door antigenen. Dit zijn eiwitten op de buitenkant van de rode bloedcellen. Wanneer iemand bloed krijgt dat vreemde antigenen bevat, dan wordt het afweersysteem geactiveerd en
komt de productie van antistoffen op gang die het bloed met de lichaamsvreemde antigenen afbreken.
Als antigeen betitelt men iedere lichaamsvreemde stof waarop het lichaam kan reageren met bepaalde afweerreacties: dit kunnen dus bacteriën, virussen, voedselbestanddelen, bloedtransfusies of transplantaatweefsels zijn.
Afweerreacties ontstaan onder andere doordat in het lichaam specifieke antistoffen ontstaan of worden gemobiliseerd, die met het lichaamsvreemde antigeen reageren. Door de antigeen-antistof reactie wordt het antigeen afgebroken of onwerkzaam gemaakt.
Amadea
13 jaar geleden
Lymfocyten zijn cellen, die op hun celmembraan speciale celreceptoren hebben. Deze celreceptoren kunnen zich hechten aan een stukje van de ziekteverwekker. Dit stukje, dat meestal een typischeiwit op de buitenkant van de ziekteverwekker is, heet antigeen.

Als een B-lymfocyt zijn antigeen tegenkomt, hechten één of enkele receptoren er aan vast. Dit is het sein voor de B-lymfocyt om snel te gaan delen en veel plasmacellen te vormen. Deze plasmacellen gaan grote hoeveelheden antistof afscheiden in het bloed. De antistof bindt aan het antigeen tot een antigeen-antistof-complex. Dit wordt door fagocyten opgeruimd. De antistoffen worden ook wel immunoglobulinen genoemd.

de verschillen zijn dus enorm omdat het beide heel andere stoffen zijn (net zo lastig aan te geven als het verschil tussen een vogel en een hond)

de link bij de bron verschaft je vast veel meer informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antigeen is een lichaamsvreemde stof die, eenmaal binnengedrongen de aanmaak van antistoffen genereert. Iemand met bloedgroep A heeft als factor A die bij iemand met bloedgroep B of 0 antistof A genereert bij een transfusie. Bloedgroep AB roept bij iemand met A de aanmaak van antistof B op, antistof B bij inspuiting bij bloedgroep A en zowel de antistoffen A als B bij inspuiting van iemand met bloedgroep 0.