Hoe kan je iemand het beste steunen als diegene zijn moeder in het ziekenhuis ligt door een vreselijke ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (8)

door er altijd te zijn voor die persoon..dag en nacht..als er iets is of die wil praten of huilen, je er bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen hem zeggen (of via een briefje/mail) dat je snapt dat dit een moeilijke tijd voor hem is, dat hij bij je aan kan komen als ie wil praten of als hij juist even helemaal iets anders wil doen.
En laat 'm niet los, hou contact (dat betekent niet: 'ga ervan uit dat ie direct terugbelt/schrijft/mailt', maar wel: 'laat regelmatig wat van je horen').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle dingen kunnen helpen. Als je niet goed weet hoe je iemand verbaal moet steunen kan het zelfs al helpen als je bijvoorbeeld een keer lekker kookt voor diegene.
Of de hond uitlaten, kinderen opvangen, dat soort zaken.
Diegene wilt zo vaak mogelijk bij zijn moeder zijn, maar helaas gaat ook het harde leven er omheen gewoon door. Door hem dan zo een beetje te helpen, zal aanvoelen als een welkome lastenverlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit alles wat boven staat doen... En eventueel vragen: " is er nog een manier waarmee ik je kan steunen?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tonen dat je de persoon en zijn moeder graag ziet. Hem niet betuttelen, de problemen reëel bekijken en ook praktische dingen durven regelen. Eigenlijk hangt veel af van hoe die persoon is, hoe jij zelf bent, en hoe het klikt tussen jullie beiden. Sommigen willen dan meer alleen zijn, anderen willen meer contact, samen dingen DOEN is meestal het beste proces, maar soms moet je hen ook laten lijden en hen leren dat hun lichaam ook zichzelf en de bijhorende geest automatisch zal helen in meestal drie dagen diep verdriet (denk aan de herrijzenis van Jezus), maar als er die moeder mocht overlijden, zal die persoon vanaf dat moment in de herinnering nooit meer verouderen en altijd nabij zijn zolang hij ze zelf dicht bij hem houdt.

Het eerste antwoord lijkt mij het meest bruikbare: voelbaar aanwezig en permanent beschikbaar zijn in dit soort moeilijke periodes.

Succes en mooi dat je de vraag durft stellen hier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een schouder geven,als hij het even te kwaad heeft!.Naar hem luisteren,of juist daar zijn ook als hij niks zegt,Niet aandringen om hem te laten praten.als hij alleen wil zijn,dat respecteren....wees er gewoon voor hem...sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een echte vriend zijn, meer niet een echte vriend kent meestal de behoefte van zijn vriend of vriendin.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je aanwezig bent als diegene jou nodig heeft. Dat is het voornaamste. Sterkte en liefs, Gea.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb al heel jong mijn man en zoon verloren. Soms heb je er geen behoefte aan dat mensen bij je komen. Maar toch heb ik gemerkt dat op de juiste momenten de juiste personen aanwezig zijn. En, dat steunt je enorm. Ik denk dat jij het ook wel merkt aan diegene die je moet steunen.