Hoe komt het dat kleuters bijna alles rijmen met een P als ze moeten rijmen?

Bijvoorbeeld varken; parken
eten; peten
noa; poa

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De enige letters die nogal eens moeite opleveren bij de uitspraak door kleuters zijn de R en de S. Dat komt doordat hun mondmotoriek daavoor nog niet genoeg ontwikkeld is. De R wordt vaak vervangen door een L, J of W, of helemaal weggelaten. De S wordt meestal slissend uitgesproken. Dus die letters zullen ze niet gebruiken voor hun rijmwoorden.
Mogelijk heeft het er mee te maken dat de kinderen al veel woorden kennen die beginnen met de letter p en die associëren ze met lekker: pap, pindakaas, patat, pannenkoek, pizza.
De eerste klanken die een baby maakt zijn p, b, en m geluiden. Misschien omdat de p zo eenvoudig uit te spreken is dat kleuters zo'n voorkeur voor die letter hebben.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel plat gezegd, omdat een aantal van de favoriete woorden van een peuter (die hij van z'n ouders eigenlijk niet mag zeggen ;-) ook met een p beginnen (gebruik je fantasie maar om ze te bedenken ;-)

Toegevoegd na 14 uur:
Ik kan het ook niet helpen :-)
Kinderen op die leeftijd zijn gewoon nogal dol op woorden als "poep" en "plas" enz.
Het zou me niks verbazen als daar het gebruik van de letter p vandaan komt (inclusief dat ze die klank natuurlijk "lekker" / makkelijk kunnen uitspreken, zoals de andere antwoorden inderdaad aangeven.)
13 jaar geleden
De P de B en de T zijn de klanken die het eerst geleerd worden. Zijn gemakkelijker uit te spreken dan bijvoorbeeld de M of de L. Daarom leren veel peuters (helaas) eerder papa dan mama zeggen. Ook in de kleutertijd behouden deze gemakkelijke letters de voorkeur. Overigens geldt dat niet alleen voor medeklinkers. Kleuters hebben ook een voorkeur voor oe-tjes en a-tjes.