Hoe kan ik leren na te denken voor ik iets zeg?

Ik zeg best vaak zonder na te denken dingen waar ik later spijt van heb.
Ik probeer erop te letten dat ik niet zomaar iets zeg waar ik spijt van krijg, maar dat lukt niet altijd.

Toegevoegd na 8 minuten:
vaak is dit gewoon tijdens een normaal gesprek, wat meestal eigenlijk nergens over gaat.
Dan denk ik er niet aan van tevoren even na te denken over wat ik ga zeggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Je moet eens proberen om echt goed te luisteren,wat er gezegd word,je echt concentreren op het luisteren zelf,dan ben je ook beter geconcentreerd,en zal je antwoord een antwoord zijn waarover je nadenkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door voor je iets zegt eerst rustig 3x diep in en uit te ademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ook voordat je antwoord, eerst even het laatste wat gezegd is in gedachten herhalen en daarna antwoorden!

Toegevoegd na 15 minuten:
Dan moet je er goed opletten, dat wat je zegt niet altijd jouw mening is. Zodra je er altijd uitfloept hoe jij erover denkt, zonder na te denken hoe het op de ander overkomt, kan het natuurlijk zijn dat je mensen kwetst.
Waarschijnlijk reageer je heel snel met een oordeel, misschien kun je daar dan alvast opletten. Probeer als je een mening hebt, het ook altijd in de ik-vorm te brengen. Want daar kan niemand iets over zeggen, dat wat jij vind vind jij nou eenmaal. Je zegt dan bijv.: Ik vind dat raar ipv, dat is raar. Of ik hou daar niet zo van ipv dat is stom. Dat kan al een heel verschil maken! succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk hoe het zal klinken wanneer iemand zoiets tegen jou zegt.
Ik heb het ook moeten leren, maar gelukkig heb ik mijn vriend daarvoor.
Zeg niet gelijk iets wanneer het in je opkomt, maar denk er dubbel over na. Wanneer mensen raar opkijken als je praat over bepaalde dingen, weet je dat je dat dus niet weer moet doen.

Op msn, in mailtjes en smsjes is het vaak handig dingen op te slaan in concepten, er nog eens over na te denken, nog eens door te lezen en later pas sturen.

Het is vaak beter zo min mogelijk over jezelf te vertellen, dan teveel. Zorg dat je eerst naar de ander vraagt, dan toon je ook interesse en lijk je niet egoïstisch.

Probeer oppervlakkig te blijven en praat niet TE veel over je gevoelens. Dit maakt je kwetsbaar en als mensen zich tegen je keren, kunnen ze die dingen tegen je gebruiken.
Blijf dus zoveel mogelijk informatief.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mogelijk helpt is meepraten in gedachten. En als je dat een poosje hebt geoefend, gaat het eruit flappen van je antwoord vast wel wat genuanceerder.

Als iemand tegen je praat, echo de woorden na in je hoofd. Elke zin naspreken, zo snel mogelijk na de woorden die de ander uitspreekt. Is vermoeiend en je hebt al je aandacht nodig. Daardoor word je je heel erg bewust van wat de ander zegt en heb je in je hoofd geen tijd om direct een antwoord eruit te flappen.
En zo laat je de ander altijd uitspreken.

Een antwoord kan op deze manier pas gevormd worden als je echo klaar is. Dus ietsje later dan direct. Probeer het eens of dat voor jou werkt?