Val je af van Movicolon (laxerend poeder)?

Ik moet van mijn arts Movicolon gebruiken omdat ik een prikkelbare darm heb. Nu vertelde een vriendin laatst dat je er slank van wordt. Ik geloof het niet helemaal, vandaar hier mijn vraag: klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ontlasting niet gemakkelijk gaat kun je dit dan niet oplossen door s'morgens kiwi's te eten en als ontbijt roggebrood eten?Dit doe ik namelijk ook, mij werd ook movicolon voor geschreven, dit wilde ik niet er zit namelijk e 950 in. Misschien wil je dit eens lezen! http://www.wanttoknow.nl/overige/mind-control/aspartaam-van-gifstof-tot-zoetstof/

Het beste antwoord

Movicolon maakt de ontlasting zachter door er meer water in vast te houden. Het is volslagen onzin dat je daar slanker van wordt, tenzij je vriendin daarmee het verhelpen van obstipatie bedoelt.

Gewicht verliezen met behulp van laxeermiddelen zou eventueel kunnen. Neem dan een prikkelend middel, liefst meer dan de toegestane maximale dosering. Daarmee zorg je ervoor dat je darmen veel sneller leeg zijn dan gezond voor je is. Je voorkomt daarmee namelijk de opname van allerlei nuttige voedingsstoffen, zoals mineralen en vitamines. Als het een beetje meezit veroorzaakt dat een frisse weerzin tegen voedsel, vooral tegen gezond volwaardig voedsel, zoals een eitje, een tartaartje en een stukje vis. Oftewel, het gebruik van laxeermiddelen als afslankmiddel is een van de hoofdoorzaken van anorexia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

er zit inieder geval minder suiker in dan lactulose..diabeten mogen dit ook. Maar denk niet dat je er slank van word. Ja.....als je veel te veel neemt en aan de s...... gaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Jammer dat je hier op Goeievraag niet altijd even goed kan peilen wat mensen verstaan onder gevoel voor humor, want ik vind dit een pracht antwoord. :-p
De medische informatie over het medicijn kan je o.a. hier lezen: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Movicolon.aspx?mId=10704&rId=1664. Het heeft alleen een laxerende werking. Als je last hebt van verstopping lost het middel dat op. Het is geen afslankmiddel.
Er zijn wel mensen die laxeermiddelen gebruiken met de gedachte dat wat zij teveel (denken te) hebben gegeten dan kwijtraken voordat het door het lichaam opgenomen wordt, maar dat is een fabel. Want laxeermiddelen hebben geen effect op het gewicht. Het (tijdelijke) effect dat wordt bereikt, is toe te schrijven aan vochtverlies, en niet aan het minder opnemen van voedingsstoffen (en dus calorieën) door de darmen. De plaats waar de laxeermiddelen op de darmen werken, is namelijk de dikke darm, en dat is ná het gedeelte van de darm waar de voedingsstoffen worden opgenomen, de dunne darm. In feite werken laxeermiddelen op den duur vaak averechts, omdat het lichaam gestimuleerd wordt om vocht te gaan vasthouden, waardoor je een pafferig gevoel kunt krijgen. Het enige effect dat er wel mee wordt bereikt, kan zijn dat je het gevoel hebt een ‘platte buik’ te hebben, maar dat komt alleen omdat er minder darminhoud is. Het heeft niets te maken met gewichtsverlies door vetafbraak.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel. Het was ook te mooi om waar te zijn...
laxeer middelen worden weleens gebruikt om af te vallen.
dan moet er wel meer geslikt worden dan de voorgeschreven normale hoeveelheid.

bij het afvallen met laxeer middelen slik je zoveel dat je lichaam niet de kans krijgt om eten voldoende te verteren en de voedingsmiddelen in je lichaam op te nemen.
dit veroorzaak het afvallende effect..... je poept het gewoon te vroeg uit omdat je je stofwisseling te snel verloopt door een teveel aan laxerende medicatie.

niet verstandig dus, maar over het medicijn en de dosering welke de arts jou heeft voorgeschreven zou ik me niet druk maken :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Midas Dekkers zei ook ooit dat het poep dieet onzin was, dus dat zal wel kloppen dan. Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank hoor! zou ook schijt hebben aan een poep dieet :O)
zie het als een vorm van anale anorexia, kan nooit gezond zijn om een medicatie op deze manier te gebruiken. artsen hebben ervoor geleerd, dus deze weten wél een juiste dosering voor te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zeg je dat toch mooi :-p Het is inderdaad niet gezond het lijkt me wel een soort marteling voor je darmen. Maar ik heb ook helemaal geen zin om dat vieze spul te moeten gebruiken bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand gebruikt medicatie voor de fun, maar wel netjes doen wat de dokter zegt hoor :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Movicolon is geen laxeermiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is MOVICOLON® MOVICOLON® is een geneesmiddel bestemd voor de behandeling van langdurige of vaak terugkerende verstopping (chronische of habituele obstipatie) en voor de behandeling van volledige ernstige verstopping (faecale impactie). laxerende werking dus anders kan het geen verstopping verhelpen Sigaar......
Een gevolg van het overmatig gebruik van laxeermiddelen is, dat je darmen op den duur niet meer gevoelig zijn voor laxeermiddelen, en dat je dan met verstoppingen gaat zitten. En dat wil je helemaal niet.
Gebruik Movicolon zoals het is voorgeschreven en je zal er plezier van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde dat ik het helemaal niet hoefde te gebruiken. Het is een vies goedje en ik merk niet veel verschil met wanneer ik het niet zou gebruiken. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen laxeermiddel.
Ik gebruik al enige jaren Movicolon omdat ik divertikels (uitstulpingen van de darm) heb die de ontlasting vasthouden. Daarvoor werkt dit middel redelijk goed maar ik heb niet kunnen merken dat ik daar slanker van word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel lucht in de buik hebt en verstoppingen kan de buik behoorlijk opgezet zijn. Als dat probleem opgelost is kan dat 10 cm buikomvang schelen, weet ik uit ervaring. Je bent dan niet afgevallen in de zin van calorieën verbranden maar omdat de buik niet meer opgezet is door lucht of verstopping.
10 maanden geleden