In principe zijn je longen prima in staat zichzelf gezond te houden, als jij een gezonde levensstijl hebt.

Maar een paar tips: Door zo min mogelijk rommel binnen te krijgen. Dus niet roken, proberen zo min mogelijk in zware diesel dampen staan, niet in kolenmijnen werken.

Goede inspanningen die je adem verzwaren (bv sporten) zorgen er vervolgens voor dat en je spieren getrained worden, je longen zichzelf reinigen & je longblaasjes steig blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- door niet te roken
- door niet mee te roken (in rokerige ruimtes verblijven)
- door contact met asbestvezels te vermijden
- door contact met (veel) fijnstof te vermijden (bijv. uitlaatgassen)

Op deze manier kun je heel veel doen om je longen gezond te houden. Alhoewel je ziektes hiermee uiteraard niet kunt uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt uw longen op verschillende manieren gezond houden.
Wie zijn of haar longen gezond wil houden, moet niet roken. Sigarettenrook beschadigt de trilhaartjes in de luchtwegen, waardoor deze minder goed lichaamsvreemde stoffen kunnen tegenhouden. In sigarettenrook zitten bovendien chemicaliën die schade toebrengen aan de longen, wat de ademhaling kan bemoeilijken. Roken bevordert het ontstaan van longkanker.
Lichaamsbeweging houdt de longen en de rest van het lichaam in goede conditie. Door te bewegen heeft het lichaam meer zuurstof nodig, waardoor de longen harder moeten werken; ze worden dan sterker en gaan beter functioneren.
Bij normale bezigheden maakt het lichaam slechts gedeeltelijk gebruik van de longen, de ademhaling is dan kort en onvolledig. Vooral de lucht in de longtoppen wordt niet ververst. Daarom is het goed geregeld enkele malen diep uit en in te ademen (te zuchten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te leren goed te ademen en je luchtwegen vrij te houden van schadelijke stoffen zoals rook, bijtende chemicaliën, (dampen) en stoffen . Heb je als beroep dus gekozen voor dakdekker, gevelisoleerder, asfaltbouwer ed. bouwberoepen, dan moet je je luchtwegen dus beschermen door een kapje met filter om geen schadelijke stoffen ed in te ademen. Zo zijn er meer beroepen waarvoor door de arbowet beschermingsvoorschriften zijn.
Goed ademen is ook iets wat eigenlijk bewust aangeleerd moet worden, want de meeste mensen ademen maar oppervlakkig.
De basis is dat je inademt door de neus, rustig en zo diep mogelijk en daarbij de buik laat uitzetten. Leg de handen onder de buik en adem daar naartoe. Houd de adem even vast en blaas nu langzaam uit door de mond. Zo lang mogelijk. Je zult zien dat het ontspant. Doe deze oefening een paar keer en doe het regelmatig. Je zult merken dat het niet eens zo eenvoudig is in het begin.
Lees eens mijn bron voor goede oefeningen die je longen echt goed laten functioneren en ze zeker gezond houden.
amc