Hoe heet het als je een medicijn inbrengt in je oor?

in je neus heet Nasaal, in je mond heet Oraal, in je anus heet Rectaal, hoe heet het dan als je iets in je oor moet druppelen? en hoe heet het in je ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooraal :) dat was logischer geweest :p
bamibal
13 jaar geleden
Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn die het antwoord niet weten, maar toch antwoord geven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals jijzelf..... Want een oormeting was niet de vraag

Antwoorden (8)

Uitwendig.

Toegevoegd na 6 minuten:
De wetenschappelijke benaming voor'oor' is; "Auris" maar ik heb nog nooit gehoord van 'Aurisaal' ofzo, tja wie weet bestaat het wel anders heb ik het toch leuk verzonnen, vind je niet? Het zou zomaar kunnen!
amc
13 jaar geleden
auraal (oren)

Toegevoegd na 2 minuten:
In het oog is denk ik oculair
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druppels toedienen in oog/neus/oor
 De druppelvloeistoffen zijn steriel en patiëntgebonden.
 Geconserveerde druppelflesjes worden na opening eenmaal per maand
vervangen. Daartoe is het noodzakelijk dat op ieder flesje dat geopend wordt de openingsdatum wordt genoteerd.
 De flesjes worden afgesloten bewaard; flesjes die open of zonder openingsdatum worden aangetroffen, worden verwijderd.  Bij het druppelen van resp. oog, neus, oor, mag het uiteinde van de tip niet in contact komen met huid of slijmvlies. Wanneer dit toch gebeurt, wordt de flacon verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een logische vraag. In 37 jaren ziekenhuiswerk heb ik nog nooit daarvoor een term gehoord en twijfel of het dus bestaat. Ook nooit gehoord in lessen over medicatietoediening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het meten van de lichaamstemperatuur wordt een oormeting "tympanisch" genoemd.
bamibal
13 jaar geleden
van wat ik tegenkom op internet is: tympanisch of intra-auraal.

meer verantwoord maar veel breder zou misschien zijn parenteraal oftewel: buiten het spijsverteringsstel om.

meestal wordt oren toch wel gewoon oren genoemt. dus 3x daags gedurende 3 dagen tympanisch druppelen met olie, wordt zelden/nooit gezegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: rectaal betekent in je endeldarm en niet in je anus.
Ik weet wel dat het algemene moeilijk woord voor oorduppels 'rhinoguttae' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Volgens mij vergis je je, want dat zijn neusdruppels. Vergelijk maar met neushoorn: rhinoceros.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amadea, je hebt gelijk, het moet zijn: otoguttae