Ik wil nog zoveel dingen doen in mijn leven, maar ik heb geen tijd. Wat nu?

Ik heb mijn studie, de studentenvereniging en mijn werk. Nu wil alleen ook nog voetballen, zangles, gitaarles en pianoles. Verder wil ik nog af en toe op vakantie gaan. Stoppen met werken is geen optie. Ik heb ook wel eens een avondje vrij, maar voor die dingen moet je structureel vrij nemen en ik heb alleen af en toe een avondje vrij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Dan leg je dat uit aan je baas, hij begrijpt het vast wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen; stel prioriteiten. Wat gaat voor, en wat kun je in de toekomst doen en wat moet je nu doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult toch moeten schrappen in jouw liefhebberijen anders zie ik aankomen dat je met een burn out komt te zitten.
Een alternatief is: Niet meer slapen, maar ook dat houd je niet lang vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, toen ik student was zag ik het ook niet zo scherp ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zo gaat dat toch.
de dag heeft 24 uur
en that's it.
Toch keuzes maken. Je kunt een heleboel dingen leuk vinden, maar dat kan niet allemaal tegelijk. Gelukkig ben je nog jong en heb je hopelijk de rest van je leven nog veel tijd om invulling te geven en de dingen te doen die je wilt doen.
Je studie en je werk zijn noodzaak. Wat wil je dan verder het liefst? Die studentenvereniging of zo maar eens wat vrije tijd? Afwegen voor jezelf waar je dan je kostbare tijd in wilt stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, lastige situatie.

Als je de tijd wil voor die leuke dingen (voetballen, gitaar, piano) dan zul je toch echt tijd vrij moeten maken.

Als stoppen met werken echt geen optie is vanwege het geld voor je studie heb je een aantal keuzes:
- Je kan financiele ondersteuning van je ouders/familie vragen.
- Je kan een lening bij de bank aanvragen (gevolg is wel dat je na je studie jaren aan het afbetalen bent..)

Je zou natuurlijk ook tijd vrij kunnen maken door je studie te minderen.
Is er op je school een optie om de studie af te maken in deeltijd?
Het is maar waar jij je prioriteiten legt. Als je tijd vrij wil maken, zul je er dingen voor op moeten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drukdrukdruk
de tendens dezer tijd
stel voor jezelf vast wat je echt, en wat je graag wilt.
er is zoveel te doen.
als je echt tijd wilt maken en nemen voor wat voor jou belangrijk is in je leven, dan lukt dat!!!
en doe het alsjeblieft. schep je prioriteiten,
maak belangrijk wat voor jou werkelijk belangrijk is.
komt tijd, komt raad
zei mijn mam altijd.
leef ernaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plannen en prioriteiten stellen

Je ziet soms mensen die het mega druk hebben (dat vinden ze zelf en zo zien ze er ook uit) terwijl anderen in dezelfde tijd veel meer voor elkaar krijgen.

Ik las ooit een mooi verhaal (beetje te lang om hier helemaal uit te schrijven maar als je belangstelling hebt doe ik het alsnog) waarin de clou was dat je EERST de megabelangrijke dingen in je leven moet inplannen en doen, dan de iets minder belangrijke etc, de gaatjes vul je dan met de "klusjes tussendoor".

Je kunt voor alles wat je nu wilt ook een soort planning maken, bijv wel beginnen met gitaarles en de piano een jaartje uitstellen. Of muziek studeren op onverwachte tijden (half uur eerder opstaan en het dan doen) etc.

En je zegt, stoppen met werken is geen optie, kun je niet iets minderen? Of anders toch een aantal wensen uitstellen tot NA je studie, als het goed is heb je dan ook nog een heel leven dat je kunt vullen met van alles
amigo
13 jaar geleden
je moet beginnen wat je het liefste wil want als je daar mee begint dan kan je de rest stuk voor stuk doen dan heb je ok genoeg tijd voor alles